LÄHIENERGIAN KÄYTTÄJÄLÄHTÖISET PALVELUT
Ilmasto- ja energiahaasteet luovat tarvetta energiansäästölle ja hajautetulle paikalliselle energiantuotannolle, joka sijoittuu yksittäiseen kiinteistöön tai perustuu alueelliseen erillisratkaisuun. Rakentamismääräykset tiukentuvat, fossiilisen energian hinta nousee ja ilmasto lämpenee. Tarvitaan ratkaisuja, joita tavalliset ihmiset voivat toteuttaa.
Sitra on etsinyt helppoja ja taloudellisia toimintatapoja, palveluja ja rahoitusmalleja, joiden avulla ihmiset pystyisivät tuottamaan uusiutuvaa energiaa itse tai ryhmässä. Osana tätä on selvitetty käyttäjien tarpeita, pohdittu mahdollisia palvelumalleja sekä pilotoitu kahta palvelukonseptia. Samalla on myös kartoitettu esteitä, jotka vaikeuttavat paikallista energiantuotantoa.
Käyttäjien tarpeita kartoitettiin Saisiko olla lähienergiapalveluja? -kyselytutkimuksessa ja Hub Helsingin haastatteluissa. Palvelukonsepteja on kartoitettu myös raportissa Käyttäjälähtöiset lähienergiapalvelut aluerakentamisessa.
Kyselytutkimuksen tuloksissa kiinnostavimmiksi vaihtoehdoiksi nousivat nettivertailupalvelu, avaimet käteen -palvelu ja ryhmähankintapalvelu. Hybridienergiaa avaimet käteen -palvelua kokeiltiin salolaisessa kasvihuoneessa yhteistyössä Airice Oy:n, Kauppapuutarhaliiton ja Saarela Energia Oy:n kanssa. Ryhmähankintapalvelua kokeiltiin Caiwo Oy:n ja Hub Helsingin kanssa. Lue lisää kokeilun tuloksista raportista Ryhmähankinnalla lisävauhtia lähienergiaan?
Yhteistyössä kehitimme myös uusiutuvaan energiaan perustuvaa aluelämpömallia osana HINKU-hanketta. Lue kokeilusta lisää blogauksissa Lähienergia edellyttää vuoropuhelua ja Aluelämpöä parilla tonnilla.
Lähienergian käyttäjälähtöisiin palveluihin liittyneitä hankkeita ovat toteuttaneet yhdessä Sitran kanssa Hub Helsinki, Gaia Consulting, GreenNet Finland Oy, SYKE ja Taloustutkimus.
AJANKOHTAISTA