MAAMERKIT-BAROMETRI
Maaseudun merkityksiä ja tulevaisuutta kartoittava ensimmäinen barometri julkaistiin helmikuussa 2010. Toinen barometri julkaistiin keväällä 2011. Seuraavan kerran barometri julkaistaan 2014 ja sen toteutuksesta vastaa Työ- ja elinkeinoministeriö.
Maamerkit-barometrin tehtävänä on antaa tuoretta tietoa suomalaisten maaseutukäsityksistä. Ensimmäisen Maamerkit-barometrin tulokset vahvistivat Maamerkit-ohjelman valmistelussa syntynyttä näkemystä: suomalaiset kokevat maaseudun erityisenä voimavarana. Maaseutuympäristön virkistävyys on tärkeää suomalaisille ja yritysmaailma näkee siellä uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Jatkossa barometrilla seurataan, miten maaseutuun liittyvät ajatukset ja kokemukset muuttuvat.
Tiedote (3.2.2010): ”Sitran Maamerkit-barometri seuraa suomalaisten suhdetta maaseutuun”
Tiedote (7.3.2011): ”Sitra selvitti suomalaisten maaseutusuhdetta ja maaseudun kehittämistoiveita – uusille palvelukonsepteille on kysyntää”
Tiedote (23.3.2011): ”Sitran barometri paljastaa toimittajat ja Vihreät uuden maaseutuajattelun edelläkävijöiksi”
Tiedote (18.5.2011): ”Suomalaisten mielestä hyvä elämä rakentuu terveydestä, sujuvasta arjesta sekä oikeudenmukaisuudesta”
Maamerkit-barometrin 2010 tulokset
Työ- ja elinkeinoministeriön tiedote 23.1.2014: Suomalaiset näkevät maaseudun tulevaisuuden valoisana
Ota yhteyttä