Rahoitushaku: Talouden kasvun tulevaisuudet

Sitra avaa rahoitushaun selvityksille, joissa pohditaan Suomen talouden kasvun tulevaisuutta uusista näkökulmista. Haku on auki 31.3.2025 klo 12 asti. Tutustu tämän sivun ohjeisiin huolellisesti ennen hakemuksen täyttämistä.

Mistä on kyse?

Epävarmuuksien aika haastaa suomalaista yhteiskuntaa varautumaan nykyistä paremmin erilaisiin tulevaisuuksiin. Esimerkiksi ilmastonmuutos ja luontokato, väestön vanheneminen ja laskeva syntyvyys, uudet hyvinvoinnin haasteet, voimistuvat geopolitiikan jännitteet sekä kiihtyvä teknologinen kehitys tekevät taloudesta ja ylipäätään tulevaisuudesta yhä vaikeammin ennakoitavaa.

Talouden tulevaisuuksissa on vaihtoehtoja, mutta uskomuksemme vaikuttavat siihen, mitä pidämme mahdollisena. Erityisesti talouden kasvuun liittyvä julkinen keskustelu kaipaa moninäkökulmaisuutta, rohkeutta ja ilmiön ennakkoluulotonta tarkastelua.

Suomen on tärkeää löytää uusia ja luovia tapoja ajatella talouden ja sen kasvun tulevaisuutta, jotta voimme selvitä yhteiskunnallista kriiseistä ja haasteista.

Sitra avaa rahoitushaun selvityksille, joissa pohditaan talouden kasvun tulevaisuutta uusista ja yllättävistäkin näkökulmista. Rahoituksen avulla Sitra pyrkii vahvistamaan yhteiskunnan ennakointikyvykkyyttä ja varautumista sekä kannustaa ylisukupolviseen, ennakkoluulottomaan ajatteluun.

Haemme selvityksiä, jotka:

Rahoitusta voidaan myöntää arviolta 25 000–80 000 euroa hakemusta kohden, riippuen hankkeen tavoitteista ja hankesuunnitelmasta. Rahoitushakuun on varattu yhteensä 300 000 euroa, jolla voidaan valita rahoitettavaksi 4–8 selvitystä.

1. Rahoitettavien selvitysten sisältö

Mille lähtökohdalle selvitykset rakentuvat?

Sitra rahoittaa selvityshankkeita, jotka ottavat lähtökohdakseen jonkin talouden kasvun tulevaisuuteen liittyvän vallitsevan olettamuksen ja haastavat sitä hakijan valitseman Mitä jos -kysymyksen avulla. Mitä jos -kysymysten kysyminen auttaa tunnistamaan oletuksiamme tulevaisuudesta ja samalla havaitsemaan hiipiviä muutoksia.

Hakijan valitseman Mitä jos -kysymyksen tulee olla seuraavanlainen:

  • Kysymyksen lähtökohtana on jokin tunnistettu trendi, muutos tai heikko signaali, esim. ”Mitä jos xxx trendi vahvistuisi?”; ”Mitä jos xxx heikko signaali yleistyisi”; tai ”Mitä jos xxx skenaario toteutuisi?”
  • Kysymyksellä on perusteltu kytkentä talouden kasvun tulevaisuuteen Suomessa;
  • Kysymys haastaa vallitsevaa olettamusta tai olettamuksia tulevaisuudesta.
  • Kysymyksen pohjalle rakentuu tulevaisuuskuva, joka voi olla rohkea, mutta myös uskottava ja mahdollinen, ja joka edellyttää Suomelta uudenlaisia ratkaisuja.
  • Kysymyksestä ei puhuta yhteiskunnassa riittävästi;
  • Kysymys on potentiaalisesti merkittävä Suomen tulevaisuudelle.

Valitun Mitä jos -kysymyksen taustalla oleva trendi tai signaali voi olla joko kotimainen tai kansainvälinen. Kysymyksellä haastettava tulevaisuusolettamus voi johtaa Suomen kannalta joko myönteiseen tai kielteiseen tulevaisuuskuvaan.

Selvityksen lähtökohdaksi valittava kysymys voi liittyä esimerkiksi siihen, miten talouden kasvu kytkeytyy väestön, inhimillisen pääoman tai tuottavuuden kehitykseen, ympäristömuutoksiin, sosiaali- ja terveyspalvelujen tulevaisuuteen tai demokratian ja geopolitiikan murrokseen. Talouden kasvun tulevaisuutta voidaan hankkeissa tarkastella eri tasoilla, kuten kansantaloudessa, aluetaloudessa ja yrityksissä.

Selvityksessä tarkasteltava Mitä jos -kysymys voisi olla esimerkiksi ”Mitä jos kansantaloutta ei yrityksistä huolimatta saada merkittävään kasvuun?” Monet pitkän aikavälin kasvuennusteet kertovat, että talouskasvu monissa länsimaissa voi tulevina vuosikymmeninä olla totuttua pienempää. Tällöin voisi olla tärkeää pohtia, millaisia vaikutuksia tällaisella tulevaisuudella voisi olla sekä miten Suomen talouden ja yhteiskunnan tulisi uudistua, jotta voisimme hyvin myös tulevaisuudessa. Yhtä lailla Mitä jos -kysymys voi olla ”Mitä jos ensisignaalit kasvun piristymisestä voimistuisivat ja siirtyisimme uuteen kasvun aikaan?” Tällöin voisi olla tärkeää pohtia, miten Suomen talouden ja yhteiskunnan tulisi uudistua, jotta uusi kasvu ei lisäisi ympäristökuormaamme.

Haku ei kuitenkaan rajaudu esimerkkiin, vaan hakijoita kannustetaan esittämään omia kiinnostavia Mitä jos -kysymyksiään. Valittavan Mitä jos -kysymyksen ei esimerkkien tavoin tarvitse ottaa lähtökohdakseen tiettyä kasvun ennakoitua suuntaa, vaan se voi kohdistua myös sellaisiin talouden toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin, joilla arvioidaan olevan merkittävä vaikutus talouden kasvuun.

Mihin kysymyksiin selvityksissä etsitään vastauksia?

Selvitystyön lopputuotos laaditaan kirjallisessa muodossa (word-dokumentti, vähintään 30 sivua + lähteet ja liitteet). Lopputuotoksen tulee olla suomenkielinen ja vastata seuraaviin kysymyksiin:

  1. Miten selvityksen lähtökohtana olevan Mitä jos -kysymyksen valinta perustellaan?
  2. Millainen tulevaisuuskuva valitun kysymyksen pohjalta voisi muodostua?
  3. Miten kyseistä tulevaisuutta voidaan arvioida talouden kasvun näkökulmasta? Arvioinnissa tulee hyödyntää tieteellistä tietoa tai ennakointitietoa siltä osin kuin sitä on löydettävissä tai tuotettavissa. Näkökulmina voivat olla esimerkiksi:
    • Miten kyseinen tulevaisuus vaikuttaisi Suomen talouden kasvuun, sen tavoitteluun sekä sen edellytyksiin?
    • Millaisia muutoksia kyseinen tulevaisuus aiheuttaisi suomalaisessa yhteiskunnassa? Keneen vaikutukset kohdistuisivat? Vaikutuksia voi tarkastella moninäköalaisesti esimerkiksi ennakoinnin PESTE-viitekehykseen nojaten (Political, Economic, Social, Technological, Ecological)? 
  4. Miten suomalaista yhteiskuntaa ja taloutta tulisi uudistaa, jotta se voisi hyödyntää kyseisestä tulevaisuuskuvasta nousevia uusia mahdollisuuksia tai vastata siitä nouseviin haasteisiin? Näkökulmina voivat olla esimerkiksi:
    • Mihin asioihin tällaisessa tulevaisuudessa tarvittaisiin uusia ratkaisuja ja mistä lähtökohdista tai näkökulmista niitä kannattaisi etsiä? Ketä ratkaisut hyödyttäisivät? Millaista uudenlaista talouden kasvuun liittyvää ajattelua ratkaisut edellyttävät?
    • Millaisia kustannusvaikutuksia ratkaisuja pohdittaessa tulisi ottaa huomioon?
  5. Mitä tästä tulevaisuudesta voisi oppia?

Mitä edellytämme selvitysten hankesuunnitelmalta?

Hakulomakkeeseen tulee liittää suomenkielinen hankesuunnitelma, jonka pituus saa olla korkeintaan neljä A4-sivua (+ kansi + lähteet). Hakija voi halutessaan käyttää hakuilmoituksen liitteenä olevaa hankesuunnitelmapohjaa tai laatia vapaamuotoisen hankesuunnitelman. Hyödynnä alla esitettyjä väliotsikoita ja hankkeen kannalta olennaisia kysymyksiä, jotta suunnitelma kattaa hankkeen arvioinnin kannalta olennaiset asiat. Huomioi, että hankesuunnitelmapohjassa esitetyt kysymykset ovat suuntaa-antavia.

  1. Hankkeen nimi: Mikä on hankkeen nimi? Pyri lyhyeen ja ytimekkääseen mutta ilmaisuvoimaiseen nimeen. Hankkeessa tuotettavan selvityksen lopullinen nimi voi tarkentua hankkeen aikana.
  2. Hankkeen kuvaus: Kuvaa lyhyesti hankkeen tavoitteet, keskeiset toimenpiteet, odotetut tulokset ja vaikutukset. Käytä kuvaukseen enintään 1000 merkkiä.
  3. Rahoituksen hakija ja hankkeen toteuttaja(t): Kuka on hankkeen päätoteuttaja? Mikäli kyse on yhteishankkeesta (hankekonsortio), mitkä ovat hankkeen muut toteuttajaorganisaatiot ja miten hankkeen vastuunjako toteutetaan toteuttajien kesken?
  4. Hankkeen tavoitteet: Mitkä ovat hankkeen tavoitteet? Mihin kysymyksiin selvitys etsii vastauksia? Miksi hanke pitäisi toteuttaa? Mitä uutuusarvoa hankkeella on?
  5. Hankkeen lähtökohtana olevan Mitä jos -kysymyksen perustelu: Perustele valitsemasi Mitä jos-kysymys näkökohdilla, jotka on esitetty yllä hakuilmoituksen kohdassa ”Mihin kysymyksiin selvityksissä etsitään vastauksia?”.
  6. Hankkeen toteuttaminen ja aikataulu: Mitä hankkeessa tehdään? Kuvaa hankkeen eri työkokonaisuudet ja hankkeen vaiheet. Mikä on hankkeen kokonaisaikataulu ja millaisista osista se koostuu? Miten sidosryhmiä otetaan mukaan hankkeen työhön?
  7. Hakijan osaaminen ja verkostot: Ketä hakija nimeää hankkeen toteuttajiksi? Mitkä ovat hankkeen toteutukseen osallistuvien henkilöiden osaamisalueet ja roolit hankkeessa? Kuvaa osaamista liittyen esimerkiksi ennakointiin, hankkeen aihepiiriin, talouteen sekä sidosryhmätuntemukseen. Hakuun osallistuminen ei edellytä taloustieteellistä osaamista, mutta arvostamme sitä valinnassa.

    Millä perusteilla hakija on oikea toimija toteuttamaan hankkeen? Miten hankkeessa varmistetaan riittävä työpanos hankkeen toteuttamiseen?
  8. Tulokset ja viestintä: Mitä tuotoksia hankkeessa syntyy ja miten ne dokumentoidaan? Missä hankkeessa tuotettava selvitys julkaistaan?

    Huomioithan, että selvitystyön tulokset tulee julkaista kirjallisessa muodossa (word-dokumentti, vähintään 30 sivua + lähteet ja liitteet) creative commons -tai muulla vastaavalla lisenssillä, joka mahdollistaa tulosten käyttämisen, muokkaamisen ja luovuttamisen edelleen.

    Mitä hankkeen viestinnällä tavoitellaan? Miten hankkeen viestintä tukee tulosten hyödyntämistä ja yhteiskunnallisen keskustelun herättämistä?

    Mitkä ovat hankkeen oppien hyödyntämisen kannalta keskeisimmät viestinnän kohderyhmät ja kanavat?
  9. Kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma: Laadi hankkeen kustannusarvio Sitran asiointipalvelussa kuvatun ohjeen mukaisesti.
  10. Riskit: Mitä riskejä hankkeeseen sisältyy ja millaisilla toimenpiteillä niihin voidaan varautua? Mitkä asiat voivat muodostua esteeksi hankkeen etenemiselle? Mitä ovat riskit, joita hanke voi itse aiheuttaa?

Miten selvitysten tuloksia hyödynnetään?

Selvitysten laatijoiden tulee julkaista selvitystyön tulokset creative commons -tai muulla vastaavalla lisenssillä, joka mahdollistaa tulosten käyttämisen, muokkaamisen ja luovuttamisen edelleen.

Sitran tavoitteena on levittää saatuja tuloksia, tietoja ja kokemuksia mahdollisimman laajasti yhteiskunnassa hyödynnettäväksi. Hakija sitoutuu viestimään hankkeestaan ja sen tuloksista Sitran kanssa sovittavalla tavalla, rahoitussopimuksen ehtojen mukaisesti.

Sitran tavoitteena on tukea vuorovaikutusta ja vertaisoppimista rahoitettavien hankkeiden välillä. Hankkeiden edustajien tulee siksi osallistua Sitran järjestämiin tapaamisiin, joihin kutsutaan tästä hausta rahoitusta saavat hankkeet. Tapaamisia järjestetään noin kolme kertaa vuoden 2025 aikana.

Rahoituksen jälkeen Sitra kokoaa eri rahoitettavien hankkeiden tulokset yhteen. Tavoitteena on hyödyntää sekä hankkeiden tuloksia että Sitran tekemää hankkeiden tulosten koontia talouden kasvun tulevaisuuden vaihtoehdoista käytävän yhteiskunnallisen keskustelun herättämiseksi.

2. Rahoituksen hakeminen

Etsimme toimijoita, joilla on halua ja kykyä rohkeasti haastaa vallitsevia olettamuksia tulevaisuudesta, pohtia vaihtoehtoisia tulevaisuuksia sekä tunnistaa ratkaisujen tarpeita ja lähtökohtia niiden kehittämiseen.

Hakuun osallistuminen ei edellytä taloustieteellistä näkökulmaa, mutta siitä voi olla hyötyä aiheesta riippuen.

Hakijana voi olla rekisteröity organisaatio (oikeushenkilö), jolla on y-tunnus. Hakijana voi olla myös tällaisista organisaatioista koostuva konsortio, mutta tällöin teemme erillisen rahoituspäätöksen ja rahoitussopimuksen kunkin konsortion jäsenen kanssa. Yksityishenkilöt eivät voi osallistua rahoitushakuun.

Sitra noudattaa rahoitusta myöntäessään EU:n valtiontukisääntöjä. Mikäli hakija harjoittaa taloudellista toimintaa, rahoitus myönnetään EU:n de minimis -asetuksen tarkoittamana vähämerkityksellisenä tukena (Komission asetus N:o 2023/2831, annettu 13 päivänä joulukuuta 2023, perustamissopimuksen 107 ja 108 artiklan soveltamisesta vähämerkityksiseen tukeen, julkaistu EUVL L sarja 15.12.2023). Hakijan on oltava kelpoinen vastaanottamaan rahoitus kyseisessä tukimuodossa. Sitra pyynnöstä hakijan tulee antaa erillinen de minimis -ilmoitus. Taloudellisella toiminnalla tarkoitetaan toimintaa, jossa tavaroita tai palveluja tarjotaan markkinoilla. Taloudellisen toiminnan harjoittajan oikeudellinen muoto tai rahoitustapa ei ole ratkaiseva taloudellisen toiminnan harjoittamisen määrittelemisessä. Ei-taloudellista toimintaa harjoittaville rahoituksen hakijoille rahoitus voidaan myöntää ns. tavallisena hankerahoituksena.
Sitralla on oikeus sulkea haun ulkopuolelle organisaatio, joka rikkoo haun sääntöjä tai voimassa olevia lakeja tai on muutoin perustellusti sopimaton osallistumaan hakuun.

Milloin ja miten hakemukset jätetään?

Rahoitusta haetaan täyttämällä ja lähettämällä hakulomake Sitran sähköisessä asiointipalvelussa. Hakija syöttää tiedot hakulomakkeelle. Lisäksi sähköiseen asiointipalveluun ladataan hankesuunnitelma ja kustannusraportointilomake. Vain sähköisen asiointipalvelun kautta jätetyt hakemukset huomioidaan rahoitushaussa.

Hakemukset tulee jättää viimeistään maanantaina 31.3.2025 klo 12.

Hakija saa täydentää hakemustaan ennen hakuajan päättymistä niin kauan, kun hakemus on tallennettu sähköiselle alustalle luonnoksena. Kun hakulomake on lähetty, sitä ei voi enää muokata.

Hakija voi esittää rahoitettavaksi usemman hankkeen, jotka nojaavat eri Mitä- jos kysymyksiin. Rahoitusta voidaan myöntää kuitenkin enintään yhdelle hankkeelle hakijaa kohti. Mikäli hakija on mukana useammassa kuin yhdessä hakemuksessa, tulee sen ilmoittaa hankkeiden etusijajärjestys rahoituksen vastaanottamista varten.

Jos haet rahoitusta yhdessä muiden hakijoiden kanssa (konsortio), kukin hakija täyttää kustannusraportointilomakkeen omalta osaltaan. Päähakija lataa kustannusraportointilomakkeet asiointipalveluun tekemänsä yhteishakemuksen liitteiksi. Mikäli haet rahoitusta vain yhdelle organisaatiolle, täytä kustannusraportoinnin tiedot suoraan asiointipalveluun.

Sitraa sitoo julkisuuslaki (Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta). Sitralle toimitetut asiakirjat ovat lähtökohtaisesti julkisia, ellei niihin voida soveltaa julkisuuslain salassapitoa koskevia säännöksiä. Hakijaa pyydetään huomioimaan julkisuusperiaate ja merkitsemään esim. liikesalaisuuksiksi katsomansa tiedot salassa pidettäviksi. Julkisuuslain mukaan päätöksen asiakirjojen julkisuudesta tekee kuitenkin viime kädessä Sitra.

Sitralla on oikeus jatkaa hakuaikaa tai tehdä muita vähäisiä muutoksia haun ehtoihin. Sitralla on myös oikeus keskeyttää haku, jos olosuhteet tai haun avaamisen hetkellä vallinneet edellytykset ovat siinä määrin muuttuneet, että haun loppuun saattaminen ei Sitran arvion mukaan ole mahdollista tai tarkoituksenmukaista. Muutoksista ilmoitetaan sitra.fi -sivustolla.

Hakuilmoitusta on tarkennettu 19.2. Mitä jos -kysymyksiä koskevan kappaleen osalta.

Mistä saa lisätietoa?

Sitra järjestää kiinnostuneille hakijoille yhteisen infotilaisuuden Teamsissa maanantaina 10.3 klo 13.00–14.30. Osallistuminen infotilaisuuteen edellyttää ennakkoilmoittautumista perjantaihin 7.3.2025 klo 16 mennessä. Tarkemmat tiedot infotilaisuudesta sekä linkin ilmoittautumislomakkeeseen löydät Sitran tapahtumasivulta.

Hakija saa esittää kysymyksiä rahoitushausta hakuaikana. Kysymykset tulee esittää sähköpostitse osoitteeseen rahoitushaut@sitra.fi viimeistään 7.3.2025 klo 16, minkä jälkeen kaikki hakuun liittyvät kysymykset ja vastaukset julkaistaan viimeistään 17.3.2025 sitra.fi:ssä. Sähköpostin otsikkokenttään tulee kirjoittaa rahoitushaun nimi. Linkki kysymyksiin ja vastauksiin päivitetään myös tälle sivulle.

Sitra ei järjestä kiinnostuneille hakijoille hakuneuvontaa esimerkiksi sähköpostitse tai puhelimitse. Asiointipalveluun liittyvissä kysymyksissä teknistä tukea saa kuitenkin lähettämällä sähköpostia osoitteeseen rahoitushaut@sitra.fi.

Mihin dokumentteihin hakijan pitää perehtyä?

Jos tämän hakuilmoituksen ja yllä listattujen asiakirjojen välillä on ristiriitaa, yllä mainitut asiakirjat saavat etusijan.

3. Valintaprosessi ja valintakriteerit

Rahoituksen myöntämisen edellytykset

Rahoituksen myöntämisen edellytyksinä ovat hakuilmoituksen mukaisen rahoitushakemuksen toimittaminen liitteineen annetussa määräajassa Sitran sähköiseen asiointipalveluun, Sitran tekemä myönteinen rahoituspäätös sekä hakijan ja Sitran allekirjoittama rahoitussopimus.

Rahoitushaun ja myönteisen rahoituspäätöksen perusteella myönnettävällä rahoituksella voidaan kattaa ainoastaan sellaisia hankekustannuksia, jotka on määritelty Sitran rahoituksen käyttöehdoissa. Sitra ei korvaa hakijalle mitään hakukuluja eikä rahoitukseen liittyen mitään muita kuluja.

Rahoituksen myöntäminen edellyttää Sitran hankerahoituksen käyttöehtojen ja rahoitussopimuksen hyväksymistä. Hankerahoituksen käyttöehdot ja rahoitussopimus ovat hakuilmoituksen liitteinä ja hakijaa pyydetään tutustumaan niihin ennen hakemuksen jättämistä.

Sitra toimii rahoittajana. Rahoitushakemukset, joiden perusteella Sitra ostaisi tai muutoin hankkisi hakijoilta palveluita, hylätään.

Valintakriteerit

Sitra tekee hankesuunnitelman, arviointikriteerien ja esitetyn budjetin perusteella kokonaisarvion Sitran rahallisen tuen myöntämisestä hankkeelle.

Valintakriteerit ovat:

  • Hakemuksen pohjana olevan Mitä jos -kysymyksen perustelu: Kysymyksen uutuusarvo ja perustelu (ks. kohta ”Mille lähtökohdalle selvitykset rakentuvat?”).
  • Hankesuunnitelma: Hankesuunnitelman laadun arvioinnissa kiinnitetään huomiota erityisesti siihen, miten selvityksen sisältö ja toteuttamistavat tukevat hankkeen tavoitteita (ks. kohdat ”Mihin kysymyksiin selvityksissä etsitään vastauksia?” ja ”Mitä edellytämme selvitysten hankesuunnitelmalta?”).
  • Toteuttajien kyvykkyys hankkeen toteuttamiseksi: Kyvykkyyden osalta arvioidaan toteuttajatahon osoittamaa Mitä jos -kysymyksen aihepiirin osaamista sekä talousosaamista. Ennakointiosaaminen katsotaan eduksi.
  • Sitra käyttää valinnoissaan kokonaisharkintaa, jotta rahoitettavaksi valittavat hankkeet edustavat monipuolisesti erityyppisiä toteuttajia, erilaisia tarkastelun tasoja sekä eri aiheisia Mitä jos -kysymyksiä.

Valinnan tekevät Sitran asiantuntijat. Sitra voi käyttää hakemusten arvioinnin tukena voi myös organisaation ulkopuolisia asiantuntijoita.

Sitra tekee hankeidean ja esitetyn budjetin perusteella kokonaisarvion Sitran myöntämän rahallisen tuen suuruudesta hankkeelle. Sitra varaa oikeuden ehdottaa hakijalle arviointiprosessin aikana hankkeen muokkaamista tai kahden hankkeen yhdistämistä yhdeksi hankkeeksi.

Mikäli rahoituksen kriteerit täyttäviä hakemuksia on vähemmän kuin tavoitteeksi asetettu 4–8 rahoitettavaa hanketta, Sitralla on oikeus toteuttaa rahoitushaku poiketen hankkeiden tavoitelukumäärästä. Tällöinkin hankekohtainen rahoitus on 25 000–80 000 €.

Päätökset rahoitussopimusneuvotteluihin valituista hakemuksista ilmoitetaan hakijoille sähköpostilla viimeistään 30.4.2025.

Sitran rahoituspäätöksistä ei ole valitusoikeutta.

Sitra varaa itselleen mahdollisuuden joidenkin valittujen hankkeiden jatkorahoitukseen ilman uuden haun avaamista. Jatkorahoitusta voidaan hankkeen valmistuttua harkita hankkeessa tunnistettuihin haasteisiin tai esitettyihin ratkaisuihin liittyvän tietopohjan ja ymmärryksen syventämiseksi tai hankkeen tulosten viestimiseksi

4. Rahoitushaun ja rahoitettavien selvityshankkeiden aikataulu

7.3.

Hakuun liittyvien kysymysten lähettäminen Sitralle osoitteeseen rahoitushaut@sitra.fi. klo 16 mennessä.

10.3.

Infotilaisuus kiinnostuneille hakijoille Teamsissa klo 13:00-14:30. Tilaisuuteen osallistuminen edellyttää Sitran tapahtumasivulla tehtyä ennakkoilmoittautumista viimeistään perjantaina 7.3.2025 klo 16.

Viimeistään 17.3.

Sitra julkaisee vastaukset sekä infotilaisuudessa että sähköpostitse esitettyihin kysymyksiin tällä sivustolla.

31.3.

Hakemusten jättäminen Sitran sähköiseen asiointipalveluun klo 12 mennessä.

Viimeistään 30.4.

Sitra ilmoittaa rahoitussopimusneuvotteluihin valituille hakijoille neuvotteluiden aloittamisesta.

5.5.-23.5.

Rahoitussopimusten laatiminen Sitran ja rahoitettavien hankkeiden välillä sekä rahoituspäätösten tiedoksi antaminen.

26.5.-31.12.

Rahoitettavien hankkeiden toteutus.

5. Tausta-aineistoa

Suosittelemme hakijoita tutustumaan seuraavaan tausta-aineistoon:

Ota yhteyttä

Rahoitushakua koskevat kysymykset voit lähettää osoitteeseen rahoitushaut@sitra.fi viimeistään 7.3.2025 klo 16. Julkaisemme kaikki hakuun liittyvät kysymykset ja vastaukset tällä sivulla viimeistään 17.3.2025.

ihmiset
Johtava asiantuntija, Ennakointi ja koulutus
ihmiset
Johtava asiantuntija, Ennakointi ja koulutus

Mistä on kyse?