Me suomalaiset olemme kuluttajina erilaisia. Siinä missä toisten päätöksenteossa motivoivat ekologisuus ja maapallon kantokyky, toiset tekevät päätöksiä maksimoidakseen omaa nautintoaan tai piristääkseen itseään.
Päätöksenteko ei ole rationaalinen prosessi, vaan monimutkainen, osin tiedostamaton ajatteluketju, johon motivaatioiden, arvojen ja asenteiden lisäksi liittyy paljon pieniä, arjen kontekstissa olevia tekijöitä.
Vaikka taustatekijöitä on monia, yksi asia meitä kuluttajia yhdistää: me haluamme olla onnellisia ja elää hyvää elämää. Toisille hyvä elämä on pienviljelypalstoja, lähiruokaa, kimppakämppää, kotimaan matkoja ja palveluita, jotka auttavat ylijäämäruoan jakamisessa. Toisille se taas tarkoittaa viiden tähden hotelleja, maksimaalista lattialämmitystä, piristysshoppailua, isoa omakotitaloa ja palveluita, jotka tuovat arkeen ripauksen luksusta.
Fiksu kuluttaminen on sitä, että miettii tavaroita ja palveluita ostaessaan oman tarpeensa lisäksi maapallon kantokykyä ja yhteisten resurssien riittävyyttä.
Suomalaisten mielissä kuluttamisen fiksuus on edelleen vain yksi kohtuullisen pieni motivaattori muiden tekijöiden joukossa. Tekemiemme haastattelujen mukaan fiksua asumista ja liikkumista koskevat palvelut ovat vielä vaikeasti ymmärrettävissä, tavoitettavissa ja ostettavissa.
Fiksu kuluttaminen Suomessa -julkaisu esittelee seitsemän erilaista motivaatioprofiilia, jotka kuvaavat kulutusvalintoihin vaikuttava tekijöitä. Kokonaisuus koostuu motivaatioprofiileista sekä niiden hyödyntämistä tukevista vinkeistä. Kokonaisuus auttaa suunnittelemaan asiakaslähtöisempää liiketoimintaa, pohtimaan tuotteita ja palveluita eri profiilien viitekehyksessä, paketoimaan niitä asiakkaan tarpeet huomioiden ja kommunikoimaan niistä osuvammin tavoitellulle kohderyhmälle.
Suosittelemme
Tästä eteenpäin.