Haastattelu
Beräknad läsningstid 9 min

”Jag tror att det här är framtidens metodi” – medborgarpaneler stöder beslutsfattandet i välfärdsområden 

I välfärdsområdena har testats ett nytt påverkanssätt som ger beslutsfattarna bollplank för kloka beslut. Vi intervjuade två beslutsfattare i välfärdsområden. Vad har de lärt sig under försöken?

Författare

Camilla Aspivaara

Expert, Kommunikation och samarbetsrelationer

Publicerad

Sitra finansierade försök med invånarpaneler startade hösten 2023 i fyra välfärdsområden: Mellersta Finland, Mellersta Nyland, Lappland och Birkaland.

Deliberativa invånarpaneler är en demokratisk innovation som är på frammarsch. I panelerna samlas en grupp slumpmässigt rekryterade vanliga människor till att sätta sig in i och diskutera en fråga som finns på agendan för beslutsfattande eller beredning. Deltagarna hör experter, diskuterar i grupper och utformar ett gemensamt uttalande som innehåller till exempel konkreta förslag till lösningar som stöd för beslutsfattandet.

På vilket sätt kan medborgarpaneler bidra till invånarnas effektiva delaktighet i välfärdsområdena? Vilken nytta har beslutsfattarna av dem?

Vi frågade styrelseordförandena i två välfärdsområden som deltog i Sitras försök, nämligen Helinä Perttu (Mellersta Nylands välfärdsområde) och Maria Kaisa Aula (Mellersta Finlands välfärdsområde).

Ni testade medborgarpaneler som en ny metod för delaktighet i ditt välfärdsområde. Vilka styrkor har deliberativa medborgarpaneler?

Helinä Perttu: Medborgarpanelerna innehåller många sådana element som gör att människorna är på gott humör efteråt. Deltagarna har fått tycka till, de har fått gehör och blivit genuint bemötta. Jag är verkligen entusiastisk över det här.

Genom medborgarpanelerna har jag för första gången upplevt en situation där människor verkligen väger sina åsikter och diskuterar dem med varandra. Jag är säker på att ingen har samma syn på frågan när de kommer till panelen för första gången och när de åker hem på sista dagen.

Diskussionerna präglas av en positiv, förstående och trevlig stämning mellan deltagarna. Diskussionen förs på ett sätt som gör att även vi beslutsfattare känner att vi kan gå med i dem. Därför är också våra tjänstemän verkligen entusiastiska för det här.

Maria Kaisa Aula: Till styrkorna hör absolut det att resultatet blir väl begrundade uttalanden som också beslutsfattarna lättare kan ta till sig. Det är lätt hänt att åsikter i offentligheten, på sociala medier och i insändarspalter är väldigt tillspetsade och fokuserade på en enda sak.

Arbetsmodellen för invånarpaneler är egentligen rena rama motsatsen. Ingen medlem i panelen kan riktigt rida på en enda fråga. Deltagarna är hela tiden tvungna att balansera, kompromissa och lära sig under processen.

Dessutom kan paneldeltagarna ställa sig i beslutsfattarens skor, när de har sett vilka alla saker beslutsfattarna måste överväga när de tar ställning till någonting.

Diskussionen förs på ett sätt som gör att även vi beslutsfattare känner att vi kan gå med i dem.

Helinä Perttu

I en representativ demokrati finns just inga andra sätt att delta och påverka än att rösta i val. På vilket sätt kan medborgarpaneler komplettera de nuvarande sätten att delta?

Helinä: Jag tycker att vi äntligen har hittat ett bra sätt för att få människor att delta och diskutera. Invånarpanelerna och deras uttalanden är också viktiga för beslutsfattandet. Här finns många goda dimensioner.

Jag tror att den här metoden kommer att höja människors uppskattning för beslutsfattande och demokrati.

Vi behöver absolut det här slags nya metoder om vi vill motivera och aktivera människor. Någon liknande samtalsbaserad metod kunde med fördel också användas i diskussionerna mellan beslutsfattare.

Jag tycker att deltagande i panelen är ett utmärkt sätt att öka invånarnas intresse för att påverka och det ger dem färdigheter för att följa med beslutsfattandet i välfärdsområdet även på längre sikt.

Maria Kaisa Aula

Maria Kaisa: Jag tycker att deltagande i panelen är ett utmärkt sätt att öka invånarnas intresse för att påverka och det ger dem färdigheter för att följa med beslutsfattandet i välfärdsområdet även på längre sikt.

Invånarpanelerna är ett utmärkt komplement till representativ demokrati. Människor som deltar i panelen kan bli aktiverade att rösta, ta reda på kandidaterna och kanske till och med själv ställa upp som kandidat.

Hurdant mervärde kan de ge beslutsfattandet i välfärdsområdena, Helinä Perttu?

Helinä: Invånarnas röst kommer fram på ett helt nytt sätt, vilket är otroligt värdefullt för oss. I invånarpaneler får hela gruppen komma till tals, inte bara de ivrigaste. Det var en hel del dolda kunskaper och färdigheter som uppdagades.

Om vi i framtiden vill samråda med invånarna, ska det göras med någon liknande metod. Jag tror att det här är framtidens melodi.

På vilket sätt kan medborgarpanelerna stödja välfärdsområdets beslutsfattare i deras arbete, Maria Kaisa Aula?

Maria Kaisa: Invånarna som använder välfärdsområdets tjänster har ofta utmärkta idéer som föds utanför organisationen när invånarna kopplar in olika tjänster till sitt liv.

De som utvecklar tjänster i ett välfärdsområde eller en kommun ser ofta på saker och ting uteslutande från sin egen process. Eventuellt ser de inte alla de bitar i människors vardagspussel som tjänsterna ska fogas till.

Invånarpanelerna kan underlätta arbetet för både beslutsfattarna och serviceplanerarna till exempel genom att lägga fram idéer för bättre sammankoppling av olika funktioner.

Deltagarna i invånarpanelerna väljs genom slumpmässig rekrytering. Anser du att det var till nytta, Helinä Perttu?

Helinä: Slumpmässig rekrytering var definitivt en fördel. Det var otroligt fint att vi hade deltagare i olika åldrar, med olika bakgrund och från olika delar av välfärdsområdet. Den yngsta var 15 år och den äldsta över 80 år.

Trots att deltagarna kom från olika utbildningsbakgrunder – från branschproffs till högstadieelever – flöt diskussionen ändå på alla sätt väldigt bra. Man var kapabla att ändra åsikt, vidga sitt tänka och leva sig in i en annan människas situation. Jag är övertygad om att det var en fin upplevelse också för deltagarna.

Sitras avsikt är att permanent integrera invånarpaneler som en metod för delaktighet i Finland. Skulle ni använda er av invånarpaneler i framtiden?

Maria Kaisa: Det här är absolut någonting som vi kan ha nytta av i vårt välfärdsområde. Vi skulle gärna kunna genomföra en eller två invånarpaneler per år.

I framtiden skulle vi kunna ha stor nytta av gemensamma invånarpaneler för kommunerna och välfärdsområdet. Olika organisationer eller till exempel församlingen skulle också kunna delta i dem. Jag ser det som viktigt att vi kan få olika aktörer att samarbeta så smidigt som möjligt ur invånarnas perspektiv och stödja en god vardag för människor i deras egen livsmiljö.

Helinä: Vi vill absolut fortsätta använda invånarpaneler i framtiden! Tanken är att vi i välfärdsområdet ska genomföra en invånarpanel kring något tema minst en gång per år.

Hurdana hälsningar sänder ni till välfärdsområden som är intresserade av invånarpaneler?

Maria Kaisa: Sätt modigt i gång och pröva på det!

Jag själv arbetat mycket med frågor kring barns och ungas delaktighet och påverkan och den vägen har jag fått se hur fantastisk lärandeupplevelse det är för många beslutsfattare. Jag uppmuntrar beslutsfattare att gå och prata med invånarna och lyssna på människors upplevelser. Det breddar det egna tänkandet och ger nya insikter!

Helinä: Den tid som används på att planera och organisera medborgarpaneler ger mångfaldig avkastning. Sätt modigt i gång och bygg upp en panel som passar just er!

Vad handlar det om?