artiklar
Beräknad läsningstid 7 min

Så här stänger du av rekommendationsalgoritmerna på större sociala medier

Stora sociala medieplattformar måste göra det möjligt för användare att stänga av personligt anpassade innehållsflöden. Vi har sammanställt instruktioner för hur du stänger av rekommendationsalgoritmerna på åtta olika plattformar.

Författarna

Rosa-Maria Mäkelä

Expert, Digital makt och demokrati

Tarmo Toikkanen

Ledande Expert, Konkurrenskraft genom data

Publicerad

Europeiska unionens förordning om digitala tjänster (Digital Services Act, DSA) syftar till att säkerställa att digitala tjänster tar ansvar för det innehåll som de överför, lagrar eller distribuerar. Tack vare den nya lagstiftningen kommer demokratiska värderingar, såsom individuella rättigheter, att bättre förverkligas i informationsmiljön. 
 
Förordningen om digitala tjänster trädde i kraft den 17 februari 2024 i Europa. Förordningen förutsätter att användarna av tjänsterna ska ha möjlighet att avstå från de personliga innehållsflöden som skapas av rekommendationsalgoritmer. Förordningen gäller digitala tjänster som anses vara mycket stora, det vill säga som används av mer än 10 % av den europeiska befolkningen. 
 
I den här artikeln förklarar vi hur du kan påverka de algoritmstyrda innehållsflödena i de sociala medietjänster du använder. 
 
Vi påstår inte att alla permanent borde stänga av sina rekommendationsalgoritmer. Det är upp till var och en att själv bestämma var man vill ha rekommenderat innehåll som man känner sig bekväm att spendera tid med – ibland till och med flera timmar. Ibland vill du kanske hellre direkt se dina vänners senaste uppdateringar och ägna resten av din tid på något annat. Du kan göra detta genom att tillfälligt stänga av innehållsrekommendationerna. Det är alltså frågan om en hävstång som var och en av oss kan kontrollera. Genom att använda den på ett klokt sätt kan vi förbättra vårt dagliga liv och vår tidsanvändning.  
 
Vi har granskat de stora plattformarna och sammanställt instruktioner för hur man inaktiverar de beroendeframkallande algoritmerna. Dessutom har vi betygsatt tjänsterna baserat på användarupplevelsen, det vill säga hur enkelt det är för användarna att justera algoritmerna. 

Tjänster som ingår i listan 

  • LinkedIn 
  • TikTok 
  • Facebook 
  • Instagram 
  • X (tidigare Twitter) 
  • YouTube 
  • Pinterest 
  • Snapchat 

Nedan hittar du tjänstespecifika anvisningar och vår bedömning av användbarheten. 

Du kommer åt anvisningarna genom att klicka på ”Se instruktioner”. 

Obs! Även om du stänger av innehållsrekommendationerna hindrar det inte sociala medietjänster från att samla in dina beteendedata eller profilera dig. 

Öppna LinkedIn. 

Tillfälligt val 

  • På mobilen: klicka på pilknappen bredvid sökfältet högst upp. 
  • I webbläsaren: öppna alternativet ” Select feed view” ovanför innehållet. 
  • Välj ”Most recent first”. 

Permanent val 

  • Välj din egna ikon, ”Me”, i det övre hörnet.  
  • Välj ”Settings & Privacy”. 
  • Välj ”Feed preferences”. 
  • Välj ”Most recent posts”.  

LinkedIn är den enda plattformen där du kan stänga av personalisering både som standard och tillfälligt. Att växla mellan dessa två vyer förbättrar användarupplevelsen på LinkedIn.

När innehållsrekommendationerna är avstängda ser du dina kontakters senaste innehåll i kronologisk ordning.

Vårt betyg för användbarhet är 5/5. 

Permanent val 

  • Öppna TikTok.  
  • Öppna inställningarna.  
  • Välj ”Content preferences”.  
  • Ställ in ”Personalised feeds” på ”Off”.  
  • Bonus: Om du vill kan du även ställa in alternativet ”Personalised search” på ”Off”.  

När innehållsrekommendationerna är aktiverade består vyn ”For you” av innehåll som genereras av algoritmer. ”Following” -vyn består av algoritmens urval av meddelanden från de kontakter som du följer. 

När innehållsrekommendationerna är avstängda består ”For you” av det mest populära innehållet på plattformen, vilket är ganska värdelöst. Vyn ”Following” utgörs av det senaste innehållet från dina egna kontakter, i kronologisk ordning. 

Vårt betyg för användbarhet är 4/5.

Tillfälligt val 

På Facebook går det inte att stänga av innehållsrekommendationer som standard. Med två klick kan du välja en direkt flödesvy som visar dina kontakters senaste meddelanden i kronologisk ordning utan det innehåll som algoritmerna erbjuder.

Vårt betyg för användbarhet är 3/5.

Tillfälligt val 

  • Öppna Instagram. 
  • Klicka på ”For you” i det övre hörnet. 
  • Välj ”Following”. 

På Instagram kan innehållsrekommendationerna inte stängas av som standard. Du måste välja en direkt flödesvy med två klick för att se dina kontakters senaste innehåll i kronologisk ordning. 

Vårt betyg för användbarhet är 3/5. 

Meddelandetjänsten X (Twitter)

  • Öppna Twitter.  
  • Längst upp hittar du alternativen ”For you” och ”Following”. Välj ”Following”.  

I X kan du inte stänga av innehållsrekommendationerna som standard. Du måste varje gång klicka för att se det senaste innehållet från dina kontakter i kronologisk ordning.

Vårt betyg för användbarhet är 3/5. 

I webbläsaren: 

På mobilen: 

  • Tryck på knappen ”Subscriptions” längst ner.   
  • Bonus: Du kan stänga av funktionen som automatiskt startar följande video, så att du inte direkt får en ny video efter den föregående. Du kan göra detta genom att titta på en video och klicka på ikonen ”Autoplay” längst ner på skärmen för att stänga av den. Den kommer att vara avstängd tills att du slår på den igen. 

På YouTube kan innehållsrekommendationerna inte stängas av som standard. Du måste gå till dina egna kanalprenumerationer för att se deras videor i kronologisk ordning. De förslag som visas efter varje video genereras alltid av rekommendationsalgoritmen. Du vill kanske därför stänga av funktionen som startar videor automatiskt.

Vårt betyg för användbarhet är 2/5. 

Du kan inte stänga av innehållsrekommendationerna. Du kan dock minska antalet rekommendationer genom följande val:  

  • Under ”Tune your home feed” kan du stänga av några av de saker som påverkar rekommendationerna. 
  • Under ”Privacy & Data” kan du justera inriktningen av annonser och cookies.  
  • Under ”Social permissions” kan du stänga av automatisk videouppspelning och en funktion för riktade köprekommendationer.  

Pinterest verkar inte alls ha funktioner för att stänga av algoritmer. Vissa justeringar kan göras under ”Settings”.

Vårt betyg för användbarhet är 1/5.

  • Gå till berättelsefliken 
  • Klicka på bilden av din avatar. 
  • Gå till inställningarna. 
  • Gå till avancerade tjänster och klicka på ”European Union Controls”. 
  • Inaktivera ”Show personalised content”. 

Snapchats implementering följer förmodligen lagen, men erbjuder den sämsta möjliga användarupplevelsen. När det personifierade innehållet är avstängt innehåller flödet inte bara foton och videor från dina vänner, utan även ofiltrerat innehåll från olika parter. Flödet blir egentligen oanvändbart.

Vårt betyg för användbarheten är 1/5.

Vad handlar det om?