(Översikten är sammanställd för Sitras förvaltningsrådet för perioden 25.9–19.11.2024)
1. Översikt
Sitras nya strategi trädde i kraft 1.9.2024. Under rapporteringsperioden har vi startat verksamhet i enlighet med den nya strategin och avslutat arbetet från den förra strategiperioden.
En av Sitras centrala uppgifter är att med förutsägande metoder producera information om utvecklingskostnader som är betydelsefulla med tanke på Finlands framtid. Vi går på djupet med såväl aktuella teman som mera långsiktiga fenomen: under rapporteringsperioden analyserade vi bland annat valet i USA ur ett demokratiskt perspektiv, barn och ungas framtid (tillsammans med Itla) och genombrottet i Finlands säkerhetsmiljö.
Vårt mål är att stärka förutsägelseförmågan när det gäller beslutsfattande. I fortsättningen kommer Sitra att ha en starkare roll när det gäller koordineringen och utvecklingen av det nationella framsynsnätverket (DNF).
På Sitras initiativ och med finansiering från Sitra utvärderades för första gången i Finland den omgivande naturens hälsoeffekter och ekonomiska betydelse för bekämpningen av folksjukdomarna. Utredningen har sammanställts av Naturresursinstitutet och THL, och visar att det är möjligt att uppnå vinster på så mycket som hundratals miljoner euro årligen med hjälp av naturen. Forskarna föreslår ett nationellt naturhälsoprogram för Finland, som Sitra är beredd att understöda.
Vi utredde hur Finlands centrala jämförelseländer gör strategiska val om offentliga FUI-investeringar. I granskningen ingick Nederländerna, Sverige, Danmark och Norge. En promemoria om ämnet sammanställdes tillsammans med forsknings- och innovationsrådet.
Vi startade projektet Älykäs julkishallinto (”Intelligent offentlig förvaltning”) där vi utreder hur man kunde förbättra den offentliga förvaltningens produktivitet med hjälp av data och artificiell intelligens.
I enlighet med Sitras nya strategi kommer vi framöver att öka vår finansiering till andra aktörer i samhället. Målet är att skapa betydande samhälleliga innovationer tillsammans med parter som erhåller finansiering. Vi har utarbetat finansieringsmodeller under hösten, som vi kommer att berätta mer om i början av nästa år.
På temat samhällsinnovationer har Sitra-akademin ordnat två lärandetillfällen, så kallade sprintar, om innovationsförmåga under hösten. Under tillfällena utvecklas praktiska lösningar på konkreta utmaningar genom samarbete. Vårt mål är att öka kunskapen om samhälleliga innovationer i Finland, och därför arrangerade vi en sprint även för personer som arbetar med utvecklingsuppgifter inom statsförvaltningen.
Europeiska kommissionens nya kompetenscentrum för cirkulär ekonomi (EU Circular Economy Resource Centre, EU CERC) inleder sin verksamhet i januari. Kompetenscentrumet leds av Sitra och tillhandahåller kompetens om cirkulär ekonomi för användning av länderna i den globala södern och är starkt kopplat till världsforumet för cirkulär ekonomi (WCEF). Kommissionen har investerat 15 miljoner euro i centrumet under fem år. Finska staten bidrar med en finansiering på 2 miljoner euro.
2. Detta gjorde vi under rapporteringsperioden
2.1 Förutsägelse och utbildning
Exempel på framsteg i vårt arbete och resultat:
Utvecklingen av det nationella framsynsnätverket startar
Att stärka förutsägelseförmågan när det gäller beslutsfattande är en av tyngdpunkterna i Sitras nya strategi. Vi har hört olika intressentgrupper under hösten och utifrån diskussionerna fastställt att det nationella framsynsnätverket ännu bättre kunde erbjuda kamratstöd för förutsägelsearbetet och stärka framtidsfunderingarnas anknytning till beslutsfattandet. Flera organisationer i Finland arbetar med förutsägelse, och det finns ett växande behov av att gemensamt tolka och dra nytta av det. Sitras förutsägelseteam kommer att ta sig an en starkare roll när det gäller koordinering och utveckling av det nationella framsynsnätverket.
Ett förutsägande perspektiv på aktuella teman
En av Sitras centrala uppgifter är att producera information om utvecklingskostnader som är betydelsefulla med tanke på Finlands framtid. Under rapporteringsperioden lyfte vi fram ett förutsägande perspektiv på valet i USA (bland annat en rapport med observationer om demokratins tillstånd, Laura Saarikoskis besökarblogg och valets långsiktiga effekter). Därtill publicerar vi en artikel om barns och ungas framtid som utarbetades tillsammans med Itla under veckan för barnens rättigheter.
Under hösten slutförde vi även en djupgående förutsägelseanalys om genombrottet i säkerhetsmiljön. Vi publicerar de första resultaten av analysen under det nationella framsynsnätverkets evenemang Foresight Friday den 13 december. Vi har från ett förutsägelseperspektiv även sammanställt observationer om president Sauli Niinistös rapport om EU:s kristolerans.
EU-kurs överväger alternativ för Europeiska unionens framtid
Den i ordningen tredje kursen om ledning av Europeiska unionens framtid djupdyker i långsiktiga val och metoder för att påverka framtiden för EU:s och Finlands del. Cirka 50 beslutsfattare deltar årligen i utbildningen från olika sektorer i samhället. Målet är att fördjupa deltagarnas förståelse av EU:s beslutsfattande och långsiktiga utmaningar. Den tredje kursen startade i oktober. Kursen hölls vid en intressant tidpunkt när den nya EU-kommissionen utsågs och arbetet med att påverka dess arbetsprogram var som intensivast under hösten.
2.2. Utmaning: Ekonomisk tillväxt
Exempel på framsteg i vårt arbete och resultat:
En analys av Finlands jämförelseländers forsknings- och utvecklingspolitik
Finland styr under de kommande åren en betydande mängd offentliga medel till forsknings- och utvecklingsverksamhet. Med tanke på framtiden är det viktigt att offentliga FUI-satsningar styrs effektivt och verkningsfullt i enlighet med valda fokusområden.
I Sitras promemoria granskas hur man i Finlands centrala jämförelseländer (Nederländerna, Sverige, Danmark och Norge) gör strategiska val vid beslut om offentliga FUI-investeringar. De andra ländernas innovationssystem och bästa praxis kan fungera som inspiration när Finland utvecklar ett eget system. Jämförelseländerna förlitar sig i styrningen av offentliga FUI-satsningar på mål som sträcker sig över regeringsperioder och på ett omfattande nationellt samarbete, i vilket även näringslivet och forskningsorganisationer deltar utöver den offentliga förvaltningen. Arbetet har genomförts i samarbete med statsrådets forsknings- och innovationsråd.
2.3 Utmaning: Hållbarhet
Exempel på framsteg i vårt arbete och resultat:
I kampen mot folksjukdomar kan naturen ge en ekonomisk vinst på upp till hundratals miljoner euro
I Finland har man nu för första gången gjort en bedömning av hur stor ekonomisk vinst naturen kan ge i kampen mot folksjukdomarna.
En nyligen genomförd studie visar att Finland kan spara upp till hundratals miljoner euro per år med hjälp av naturen enbart vad gäller förebyggandet av depression och typ 2-diabetes och läkemedelsbehandling av astma. Summan är troligtvis mycket större om vi även beaktar andra folksjukdomar. Uppgifterna framgår av en utredning som finansierades av Sitra och genomfördes av Naturresursinstitutet och Institutet för hälsa och välfärd.
Forskare föreslår i utredningen ett nationellt naturhälsoprogram för Finland. Med hjälp av det kunde hälsofördelarna införlivas i finländarnas vardag och i social- och hälsovården. Sitra är redo att hjälpa till att ta vara på denna möjlighet.
Vi följde med FN:s miljömöte i Colombia
Resultaten av det internationella miljömötet i Cali, Colombia förblev enligt många bedömningar svaga. Under mötet nådde världens länder samstämmighet om ersättningar för utnyttjandet av gendata. Utan överenskommelse förblev dock större frågor, som uppföljning av naturmål och tillhandahållande av finansiering.
Under miljömötet arrangerade vi bland annat ett sidoevenemang tillsammans med det finska näringslivet. Evenemangets tema var vilka åtgärder det finska samhället har vidtagit för att stoppa förlusten av biologisk mångfald. Vi deltog även aktivt i diskussioner om cirkulär ekonomi. Cirkulär ekonomi medför en betydande exportpotential för Finland. Våra experter sammanfattade den centrala behållningen av miljömötet i fem punkter.
2.4 Utmaning: Demokratiska innovationer
Exempel på framsteg i vårt arbete och resultat:
Bedömningen av demokratiförsök som genomförts 2023–2024 pågår
Med finansiering och expertstöd av Sitra genomfördes 2023–2024 totalt 14 försök med medborgarpaneler och 32 försök med deltagarplattformen Polis i kommunerna och välfärdsområdena. Via plattformen Polis har totalt 11 660 invånare gjort sin röst hörd i välfärdsområdets beslutsfattande.
Data från försöken har samlats in systematiskt. Vi kommer att sammanfatta dessa data och publicera lärdomar och resultat av försöken i början av 2025. Vi utnyttjar dessa data även i Sitras arbete: vårt mål är att öka användningen av såväl medborgarpanelen som Polis-plattformen i Finland.
Ett nytt användargränssnitt för deltagarplattformen Polis är under beredning
Sitra har utvecklat deltagarplattformen Polis i samarbete med DigiFinland Oy. Utifrån lärdomarna av och responsen från försöken kommer DigiFinland att förnya plattformens användargränssnitt fram till slutet av 2024. Det nya användargränssnittet testas i egna pilotförsök av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Statens ekonomiska forskningscentral (VATT), Södra Karelens välfärdsområde och jord- och skogsbruksministeriet.
2.5 Utmaning: Data och artificiell intelligens
Exempel på framsteg i vårt arbete och resultat:
Artificiell intelligens till hjälp i social- och hälsovårdstjänster
Artificiell intelligens kan hjälpa till med utmaningarna inom social- och hälsovården, såsom pressen att spara kostnader. Vi finansierar pilotprojekt inom tre välfärdsområden, där vi testar att utnyttja artificiell intelligens i social- och hälsovårdstjänster och undersöker om man med hjälp av AI kan spara kostnader. Med försöken letar man efter lösningar för smidigare registrering av patientuppgifter samt bedömning och främjande av äldre personers funktionsförmåga. Norra Österbottens, Egentliga Tavastlands och Västra Nylands välfärdsområden deltar i försöken.
Artificiell intelligens kan vara till nytta även vid utvecklingen av behandlingar och verkställandet av förebyggande åtgärder. I framtiden kommer det till exempel att vara möjligt att i förebyggande syfte identifiera riskerna för att en person insjuknar genom att analysera hälsouppgifter. Vi bereder försök som strävar efter att aktivera aktörer inom social- och hälsovården inom detta område.
Effektivare offentlig förvaltning med hjälp av data och artificiell intelligens
Ett sätt att balansera den offentliga ekonomin är att förbättra produktiviteten. Det är möjligt genom att bland annat rikta in personalens arbetsinsats på ett smart sätt och utveckla tjänsteprocesser. Nya lösningar finns att tillgå i det här avseendet.
Vi har startat ett projekt där vi utreder hur man kunde förbättra den offentliga förvaltningens produktivitet med hjälp av data och artificiell intelligens. Projektet Älykäs julkishallinto (”Intelligent offentlig förvaltning”) kartlägger den aktuella situationen och vilka förändringar som behövs. Tillsammans med partner inom den offentliga förvaltningen letar vi efter riktlinjer för hur Finland skulle kunna bli en föregångare när det gäller att utnyttja data och artificiell intelligens. Projektet har som mål att övergå till praktiska försök i början av 2025.
2.6 Internationell verksamhet
Exempel på framsteg i vårt arbete och resultat:
EU:s kompetenscentrum för cirkulär ekonomi startar i januari
De första rekryteringarna till Europeiska kommissionens nya kompetenscentrum för cirkulär ekonomi (EU Circular Economy Resource Centre, EU CERC) pågår som bäst. Centrumets verksamhet startar i januari. EU CERC arbetar inom tre kompetensområden: cirkulär ekonomi, politiska åtgärder och affärsverksamhet.
Kompetenscentrumet leds av Sitra och i arbetet deltar även det belgiska utvecklingsbolaget Enabel. Kompetenscentrumet tillhandahåller europeisk kompetens om cirkulär ekonomi för användning av länderna i den globala södern och är starkt kopplat till världsforumet för cirkulär ekonomi (WCEF). Kommissionen kommer att investera 15 miljoner euro i centrumet över fem år. Dessutom finansierar finska staten centrumet med 2 miljoner euro.
Det nordiska VALO-projektet fortsätter i ett år till
VALO-projektet som fokuserar på sekundär användning av hälsouppgifter har fått 450 000 euro i fortsatt finansiering av Nordiska ministerrådet. Utöver de fem nordiska länder som deltar i projektet kommer de baltiska länderna Estland och Litauen att delta som observatörer.
IQVIA utsågs till vinnare av den offentliga upphandlingen om försöksforskning som görs som en del av VALO-projektet. Forskningen undersöker hur en ny form av spridd analys kan göras av statistisk data. Väldigt lite data finns att tillgå om i synnerhet sällsynta sjukdomar, och det nordiska samarbetet möjliggör den volym som krävs för en säker statistisk granskning av dessa data.
Vi rekommenderar
Läst den än?