Debatt
Beräknad läsningstid 3 min

Kan man rädda världen med spel?

Vad får man när man kombinerar experter från spelindustrin, miljöexperter och öppna miljödata och ger dem 48 timmar tid? Nå, Eko Game Jam visade att åtminstone en massa idéer, entusiasm och ett dussin nya spelprototyper.

Författare

Sari Laine

Ledande Expert, Natur och vardag

Publicerad

Världens första Eko Game Jam arrangerades i Helsingfors i Mejlans 14–16 juni. Man kunde delta i evenemanget också via nätet och evenemanget lockade till sig internationell publik från olika ställen i världen.

Målet var att komma med idéer och skapa spelprototyper som uppmuntrar till ekologiskt liv och miljökunskap med hjälp av spel. I spelutvecklingen utnyttjades beräkningar från Sitras Livsstilstest och 100 smarta vardagsgärningar-sidan, Finlands miljöcentrals Klimatdiet-kolavtrycksräknares öppna gränssnitt samt annan öppen kolavtrycks- och miljödata.

Eko Game Jam intresserade spelutvecklare i stor utsträckning. 75 experter inom spelindustrin från hela världen loggade in på evenemangets Discord-server. I Mejlans utvecklade sammanlagt 50 spelprogrammerare, artister och experter inom hållbar utveckling spel under veckoslutet

Förutom speljammet bjöds man på svinnmat och dryck. Evenemanget räddade uppskattningsvis cirka 100 kilo mat som annars gått till spillo.

De mest entusiastiska utvecklarna vakade nästan hela natten och jobbade med spelidéer och en del sov också i Terkko Health Hubs utrymmen på madrasser som de tagit med sig.

Sammanlagt 12 spelprototyper utvecklades i evenemanget, hälften av dessa är mobilspel. Tio spelprototyper utvecklades i Mejlans och ett par prototyper skapades på distans, en till och med i Singapore.

Det var underbart att se olika begåvningar och kunskaper smälta ihop. Hur fint man utnyttjade allas kunnande i spelutvecklingen! Alla 12 spel kan med vidare utveckling bli utmärkta medel för kunskap och entusiasm. En del skulle genast passa in i skolor i undervisningssyfte och en del skulle bli fina minispel på olika engageringsplattformer. I fortsättningen försöker man hitta företag, organisationer eller städer och kommuner som är intresserade av spelen och som kan ta spelen till vidare utveckling.

Med hjälp av internationell marknadsföring nådde Eko Game Jam över 75 000 experter intresserade av spelutveckling från varje världsdel. Responsen från spelutvecklarna och miljöexperterna som deltog i Eko Game Jam var positiv: i framtiden gör man det ännu lättare för experter inom informationsbranschen att utnyttja öppna miljödata.

Ett av Eko Game Jams mål var också att lära sig mer om olika metoder att utnyttja data. Målet är att skapa en plattform som all slags ekologiska data kan sparas på öppet för att användas i spel och applikationer. Avoin ry, som är en förening inom informationsbranschens hållbara utveckling, arrangerade speljammet tillsammans med Sitra, Finlands miljöcentral samt Miljöministeriet.

Cirka 68 procent av alla växthusgasutsläpp uppstår från våra konsumeringsbeslut. Under följande 10 år måste vi alla ändra på vår livsstil om vi vill lösa problemen som skapas av klimatförändringen och överkonsumtionen. Till detta behöver vi allas insats och stöd.

Det är mycket fint att också spelindustrin är inspirerad av att utvecklas mot rätt riktning!

  • Man kan bekanta sig med spelprototyperna som utvecklades i Eko Game Jam på webbplatserna
  • Bilder från evenemanget på Flickr

Vad handlar det om?