År 1917 bestämde sig Lenin för att lämna Schweiz och åka till S:t Petersburg för att göra revolution. Han och hans följe reste naturligtvis med tåg. Specialtransportens rutt började i Zürich och gick via Frankfurt, Berlin, Sassnitz, Malmö, Stockholm, Torneå, Tammerfors och Riihimäki (en intressant artikelserie om Lenins resa publicerades i Helsingin Sanomat). När Lenin anlände till den finska stationen i S:t Petersburg spelades fanfarer (även om de irriterade honom), och Lenin höll ett passionerat tal till en stor folkmassa från toppen av en pansarbil. Resten är historia.
Det goda eller dåliga i Lenins revolution är inte ämnet för den här berättelsen. Istället ska jag ta upp idéerna om revolutionärism och tågresor.
För även inom ramen för den cirkulära ekonomin behöver samhällen förändras så mycket att det kan kallas en revolution. För närvarande återvinns endast cirka 9 procent av alla råvaror som vi använder. Resten, den absoluta majoriteten, slutar som avfall och utsläpp. För att förhindra detta behöver vi en revolution som kommer att förändra nästan allt – inte bara vårt sätt att producera utan även vårt sätt att leva, inklusive vårt sätt att resa.
Det är synd att WCEF-konferensen, som fokuserar på hållbarhet och cirkulär ekonomi, indirekt genererar enorma utsläpp. Om ens hälften av konferensens delegater anländer med flyg är den mängd utsläpp som de producerar svindlande. Och medan arrangörerna samvetslindrande kompenserar utsläppen från talarnas flygresor och uppmuntrar deltagarna att göra detsamma, gör det inte evenemanget så hållbart som det borde vara i den här världen.
För åtminstone några år sedan tog startup-eventet Slush sina deltagare till Finland med charterflyg, men nu när klimatkrisen förvärras är den här typen av flygning gammalmodig. WCEF-folket skulle kunna vara ett mer progressivt revolutionärt avantgarde – om inte den här gången, så åtminstone nästa gång evenemanget är i Finland – och ordna en särskild tågtrafik från Centraleuropa. Om Lenin och hans följe kunde resa i åtta dagar för att göra en revolution, skulle säkert även revolutionärerna inom den cirkulära ekonomin med dagens utrustning bara behöva resa några dagar.
Efter att nyligen ha rest med tåg i båda riktningarna mellan Zürich och Helsingfors (ok, Stockholm till Åbo med färja) kan jag av erfarenhet säga att resan är enkel, tågen är bekväma och snabba. Tågen ger dig också tid att läsa och tänka grundligare än vanligt, vilket inte kan vara dåligt för dem som tror på en cirkulär ekonomi.
Ett särskilt WCEF-tåg skulle kunna stanna i stora städer där evenemang om cirkulär ekonomi skulle kunna anordnas, ett slags mini-WCEF. Tåget skulle också kunna anordna resedebatter och andra WCEF-sidoevenemang. Detta skulle frigöra restid.
Faktum är att WCEF redan i år lockar deltagare från utlandet som reser genom landet. Några britter har åtminstone preliminärt angett att de kommer att komma med tåg och stanna i några städer på vägen för att anordna ett WCEF-sidoevenemang för att diskutera frågor om cirkulär ekonomi. De är det revolutionära avantgarde som kommer att visa vägen för framtida mainstream-politik!