För första gången någonsin samlade den fullbokade Nordic Data Festival 2024 pionjärer inom databranschen från hela Europa i Helsingfors den 10 april.
Evenemanget, som samlade privata och offentliga aktörer, var mycket efterfrågat. En gemensam insats av Sitra, VTT, Business Finland och Snowflake lockade mer än 350 intresserade besökare.
Evenemanget fokuserade särskilt på de affärsmöjligheter som erbjuds av dataområde-teknik. Dataområde avser ny teknik för att dela data över organisationsgränser.
Dataområde skapar möjligheter för företag att påskynda tillväxt och innovation, säkra tillgången till kritiska resurser och möjliggöra försäljning eller delning av data mellan flera aktörer. Dataområde-teknik är särskilt relevant nu, eftersom den också fungerar som möjliggörare för utvecklingen av lösningar för artificiell intelligens.
Den digitala framtiden kräver nytänkande från företagen
Inom en snar framtid kommer dataekonomin att vara en viktig del av affärsverksamheten inom de flesta branscher. Trots detta är det bara en bråkdel av de finska företagen som ser användningen av data som en viktig del av sin verksamhet. För att vara intresserade av dataekonomin måste företag kunna skapa värde från data eller förstå hur data kan användas för att förbättra sin egen verksamhet.
För att kunna dra nytta av dataresurser måste företagen utveckla affärsmodeller som kan utnyttja data utanför den egna organisationen. Majoriteten av de finska företagen har fortfarande en lång väg att gå.
Å andra sidan är dataekonomin internationellt sett redan en mycket lukrativ affärsverksamhet. Det ligger i sakens natur att det är de som är först på bollen som skördar de största fördelarna. Ju större datamassor du kan komma åt, desto större försprång kommer du att få.
Mer än 30 data dataområde-projekt i Finland
Finland är utan tvekan ett av de mest avancerade länderna när det gäller dataområde. Vi har mer än 30 data space-projekt inom 15 olika sektorer, som involverar mer än 100 organisationer. De finska dataområde-projekten befinner sig dock oftast i ett tidigt skede och antalet företagsdeltagare är lågt jämfört med europeiska standarder.
Den ackumulerade expertisen inom dataområdet bör i större utsträckning kanaliseras till den finska industrin. Om så inte sker kommer det att innebära en missad möjlighet och en risk för utvecklingen av den finska dataekonomin.
Det finns ingen anledning att leta efter goda exempel utanför Europa. Catena-X, som presenterades vid evenemanget, är ett ekosystem av bilmärken, inklusive Volkswagen, BMW, Mercedes och Ford. De data som delas av nätverket kommer att hjälpa biltillverkarna att rapportera mer effektivt om utsläpp och spåra ursprunget för material som används i bilar. Det är också värt att följa utvecklingen i Finland.
Vi rekommenderar
Läst den än?