Artificiell intelligens i social- och hälsovårdstjänster

Mer omfattande utnyttjande av artificiell intelligens (AI) än i nuläget kan tillhandahålla sätt att producera social- och hälsovårdstjänster bättre och effektivare. I Sitras projekt testades användningen av AI i social- och hälsovårdstjänster i tre välfärdsområden.

Vad är det fråga om?

Social- och hälsovårdstjänsterna står inför flera utmaningar, såsom brist på arbetskraft och kostnadstryck samt svag tillgång till tjänster. Artificiell intelligens kan ha en gynnsam inverkan i princip på alla dessa.

Vi genomförde med tre välfärdsområden fyra pilotprojekt där vi testade utnyttjandet av AI i social- och hälsovårdstjänsterna. Ett särskilt perspektiv i projekten var huruvida de kan åstadkomma kostnadsbesparingar.

Pilotprojekten gällde två uppgifter som välfärdsområdena har: dokumentation av patientuppgifter och främjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga. Artificiell intelligens tillämpades på båda uppgifterna med hjälp av delvis befintliga produkter.

Projekt

Projekten genomfördes under 2024 och resultaten kommer att publiceras i början av 2025.

Utnyttjande av AI vid dokumentation av patientuppgifter

Dokumentation av patientuppgifter är manuellt arbete som man redan under en lång tid har haft som mål att automatisera. Dokumentationen tar mycket av läkarnas och skötarnas arbetstid, vilket minskar den tid som används till det egentliga vårdarbetet.

Man har redan lyckats ersätta en del av detta arbete med automatisering. Till exempel behövs inte längre det nuvarande antalet arbetstagare för att renskriva dikteringar. Artificiell intelligens kan driva utvecklingen ytterligare framåt, och i framtiden kan patientuppgifter införas automatiskt i till exempel hälso- och sjukvårdens system.

I pilotprojektet testades användningen av AI i dokumentationen av patientuppgifter i tre välfärdsområden, Norra Österbotten (Pohde), Egentliga Tavastland (Oma Häme) och Västra Nyland. I pilotprojekten i Pohde och Oma Häme utnyttjades utveckling på eget initiativ i form av användningen av den befintliga tekniken ChatGPT. I Västra Nyland användes en ny lösning som utvecklats av ett startup-företag.

I projekten insamlades erfarenheter av genomförande av AI-lösningar i social- och hälsovårdstjänsterna och delvis också av användningen av dem. Projekten slutfördes i december 2024.

Resultat:
Social- och hälsovårdspersonal tillbringar upp till 3 timmar och 15 minuter om dagen med att registrera data (på finska). Preliminära resultat visar att användningen av AI för registrering sparar tid för social- och hälsovårdspersonalen att ägna sig åt andra uppgifter. Till exempel skulle en tidsbesparing på 30 % för 23 500 finska läkare innebära en besparing på nästan 3 100 årsverken inom hälso- och sjukvården.

Pilotprojekten visade att AI-tekniken är tillräckligt avancerad för att kunna tillämpas inom social- och hälsovårdstjänster. För att AI ska kunna användas i större utsträckning krävs bland annat ändringar i lagstiftningen, finansiering för att sprida nya lösningar och en förbättring av datakvaliteten. Resultaten är så lovande, att social- och hälsovårdsministeriet beviljat finansiering för ett uppföljningsprojekt i Västra Nyland och Egentliga Tavastland (på finska).

En mer detaljerad sammanfattning av resultaten kommer att publiceras i januari-februari 2025.

Genomfördes av
Norra Österbottens välfärdsområde
kontaktperson: Heikki Mikkonen, chef för digitala tjänster, fornamn.efternamn (at) pohde.fi

Egentliga Tavastlands välfärdsområde
kontaktperson: Katja Antikainen, datadirektör, fornamn.efternamn (at) omahame.fi

Västra Nylands välfärdsområde
kontaktperson: Johan Sanmark, FUI-direktör, fornamn.efternamn (at) luvn.fi

Utnyttjande av AI för att främja den äldre befolkningens funktionsförmåga

Oförutsägbara händelser som försämrar äldre personers hälsotillstånd, såsom fallolyckor, olika slags smärttillstånd och sämre social funktionsförmåga, är situationer som belastar både patienten och social- och hälsovården.

Artificiell intelligens kan utnyttjas genom att göra prognoser om förväntade situationer som stöd för yrkespersoners beslutsfattande. Prognoserna kan hjälpa yrkespersoner att utföra olika slags behandlingsåtgärder som kan förhindra en försämring av funktionsförmågan eller fallolyckor.

I projektet insamlades erfarenheter av genomförande av AI-lösningar i social- och hälsovårdstjänsterna och delvis också av användningen av dem. Projektet slutfördes i december 2024 och resultaten kommer att publiceras under våren 2025.

Genomförs av
Egentliga Tavastlands välfärdsområde
kontaktperson: Katja Antikainen, datadirektör, fornamn.efternamn (at) omahame.fi

Aktuellt

Kontakta oss

personer
Ledande Expert, Innovationer

Vad handlar det om?