Digitala produktpass

Digitala produktpass är ett sätt att samla data om produkters hållbarhet, råvaror, material och säkerhet. De ger konsumenterna information på ett transparent sätt, främjar ansvarsfulla affärsmetoder och kan påskynda omställningen till en cirkulär ekonomi. Sitra finansierar flera pilotprojekt för digitala produktpass.

Vad handlar det om?

Klimatkrisen, krympande naturresurser, förlusten av biologisk mångfald och befolkningstillväxten sätter jordens bärkraft på prov. Vi behöver smartare ekonomiska handlingsmodeller som inte sätter stopp för konsumtionen, utan ställer om den i en mer hållbar riktning.

Hållbar affärsverksamhet och den cirkulära ekonomin stimuleras av bättre användning och delning av data i tillverkningskedjan och under produkternas livscykel.

Det digitala produktpasset kan ses som digitala representationer av fysiska produkter, som ger exakt och tillförlitlig information om en produkt genom dess tillverknings- och transporthistoria. Informationen som det digitala produktpasset innehåller ska vara tillgänglig via en digitalt läsbar identifierare.

Omfattande produktinformation kan hjälpa företag att förbättra produktiviteten, resurseffektiviteten och produktspårbarheten i tillverknings- och distributionskedjan. Den kan också bidra till att förlänga produkternas livscykel med data som underlättar service, reparationer och underhåll.

Data behövs också i slutet av en produkts livscykel för säker återvinning och återanvändning av materialen. Med hjälp av produktinformationen till kunderna och aktörerna i leveranskedjan kan dessa göra konsumtions- och partnerval med hållbarhet som utgångspunkt.

Digitala produktpass är ett sätt att förbättra spårbarheten för produkter och transparensen i den information som ges till konsumenterna. De är ett sätt att samla data om produkters hållbarhet, råvaror, material och säkerhet. De förbättrar produktinformationens användbarhet, främjar ansvarsfull affärsverksamhet och mer hållbara produktionsmetoder, och kan påskynda omställningen till en cirkulär ekonomi.

Europeiska kommissionen vill påskynda den digitala och gröna omställningen, och produktpassen är ett sätt att genomföra detta. Informationskraven för digital produktinformation kommer att definieras genom EU-bestämmelser inom de närmaste åren. Kommissionen har efterlyst lösningar från olika sektorer för att ta fram ett digitalt produktpass, särskilt för textilier, batterier och elektronisk utrustning.

Det saknas en självklar koppling mellan den digitala och den gröna omställningen. Därför måste vi se till att dataekonomin begagnas för att driva på den gröna omställningen. Lösningar för ett digitalt produktpass erbjuder möjligheter till utveckling av företags affärsverksamhet och konsumenttjänster som bygger på produktinformation.

Att genomföra och införa digitala produktpass kräver samarbete, försök och pilotprojekt av många parter. Det gäller att starta försöken i början av värdekedjan och avancera ett led i taget, så att alla parter i kedjan medverkar i den. Man kan till exempel med fördel börja med information om en produkts råvaror, tillverkningshistoria eller transportutsläpp och sedan gå vidare till lösningar som omfattar hela värdekedjan.

Utifrån resultaten av pilotlösningarna bör lagstiftarna och företagen engagera sig i en dialog för att genuint framtidssäkra modellen för produktpasset och för att kraven i bestämmelserna ska ta hänsyn till företagens beredskap för omställningar och dataunderhåll, överföring av produktinformation över organisationsgränser och användning av interoperabla datamodeller.

Vad gör vi?

Sitra stöder aktivt försök och pilotprojekt med digitala produktpass. Vi har finansierat pilotprojekt för att utveckla konceptet med ett digitalt produktpass och för att kartlägga affärslösningar. Sitra kommer att tillhandahålla resultaten och lärdomarna från pilotprojekten för utarbetandet av kraven i de framtida EU-bestämmelserna.

De första pilotprojekten handlade om värdekedjorna för batterier, textilier och logistik.

År 2024 kommer vi också att stöda nätverksprojektet Finnpass, som sammanför de nationella aktörerna för produktpasset.

Pågående projekt

Finnpass – samarbetsprojektet för finländska aktörer för produktpasset

Samarbetsprojektet Finnpass sammanför de nationella aktörerna för produktpasset. Genom projektet sprider man kunskap och lärdomar och bygger upp kapacitet för att stöda införandet av produktpass och främja försök och utveckling av produktpass.

Syftet är att lyfta fram sådana förändringar som produktpassen medför som företag och andra aktörer proaktivt bör ta itu med och försöka påverka. Projektet syftar också till att påverka EU:s utveckling av produktpass genom att samla in synpunkter och lärdomar från Finland och införliva dem i EU:s utvecklings- och pilotprojekt.

Projektet pågår fram till början av 2025.

Parterna i projektet: VTT

CIRPASS2 – Återvinning av arbetskläder
Ett finländskt pilotprojekt som en del av den europeiska utvecklingen av produktpass

CIRPASS2 (på engelska) är ett projekt som finansieras av EU-kommissionens program för ett digitalt Europa. Det omfattar 13 europeiska pilotprojekt inom sektorerna för textilier, el och elektronik samt byggmaterial.

De finländska aktörerna utvecklar i sitt pilotprojekt en databaserad lösning för underhåll och återvinning av arbetskläder. Projektet kommer att testa praktiska tillämpningar av digitala produktpass i stor skala. Projektet kommer också att bygga upp ett samarbetsnätverk för införandet av produktpassen. Projektsamarbetet ger Finland insyn i utvecklingsarbetet och lärdomarna på unionsnivå, och en möjlighet att stärka den egna kapaciteten.

Syftet med pilotprojektet är att ta fram praktiska lösningar för implementeringen av produktpassen i företag. Dessutom vill man lyfta fram de förändringar som förordningen om ekodesign för hållbara produkter (Ecodesign for Sustainable Products Regulation, ESPR, på engelska) medför och som företag och andra aktörer proaktivt bör ta itu med. Man avser också att påverka EU:s produktpassutveckling genom att förmedla finländska företags synpunkter och bana väg för finländska lösningar på EU:s inre marknad och globalt.

Parterna i projektet: Huvudpartner i det finländska konsortiet är Suomen Tekstiili ja Muoti ry (på finska) och Ioxio. Därtill deltar finländska textilföretag. Sitra och VTT är projektets samarbetspartner. EU-projektet leds av det franska forskningsinstitutet CEA-List.

Avslutade projekt

Samlade utsläppsdata för logistik i produktpass

Sitra finansierade ett pilotprojekt för att mäta, dela och registrera utsläppsdata för logistiken i transportkedjor. Syftet var att ta reda på hur man kan få utsläppsdata att förmedlas genom transportkedjan och hela vägen fram till slutkunden. Med ett digitalt produktpass kan konsumenterna få fram information om produktens koldioxidavtryck under transporten.

Ett digitalt produktpass kan underlätta omställningen till utsläppsfria transportlösningar. Om företagen lyckas erbjuda kunderna en produkt med noll transportutsläpp, kan de eventuellt förbättra sin konkurrenskraft. Avsikten är att utifrån resultaten av pilotprojektet utarbeta en arbetsmodell och en arkitektur som kan underlätta utvecklingen och den allmänna implementeringen av en modell för ett digitalt produktpass för utsläppsdata inom logistik.

Projektet avslutades i slutet av 2023.

Parterna i projektet: PBI Research Institute Oy Ab (projektledare), Ioxio Oy, SSAB Oyj, Orkla Suomi Finland Oy Ab

Digitalt produktpass för textilier

Sitra finansierade ett försök för att se hur en enskild aktör i textilbranschen, Halti som tillverkar friluftskläder, kunde få fördelar av produktpasset och hur det kunde utvecklas. Pilotprojektet syftade till att öka förståelsen för den digitala kapacitet och de finansiella investeringar som krävs för att införa ett digitalt produktpass.

Ett digitalt produktpass för textilier nämns i EU:s vision för hållbara och cirkulära textilier. Syftet med pilotprojektet var att bidra med input till utarbetandet av EU-bestämmelser genom att beskriva konkreta användningsfall, som kan genomföras med befintliga data, och identifiera utmaningar som många textilföretag ställs inför. Resultaten av pilotprojektet presenterades på ett webbinarium (på finska) den 10.11.2023. Resultaten av pilotprojektet har publicerats (PDF på finska) – ta del av dem.

Pilotprojektets resultat har använts i Design Forum Finlands öppna webbkurs Circular Design for Business.

Parterna i projektet: Halti, Suomen Tekstiili ja Muoti ry, Futurice

Blockkedjor som decentraliserad infrastruktur för produktpass

Projektet undersökte användningen av blockkedjor som en decentraliserad infrastruktur för produktpass inom textilindustrin. Avsikten var att koppla lösningarna till befintlig lagstiftning, allmänna databaslösningar för marknaden, allmänna branschpolicyer för behandling och delning av data samt granskning av kapaciteten för införandet av ett produktpass för en begränsad värdekedja.

Parterna i projektet: Struggle Creative Oy

Industrin höjer konkurrenskraften genom att förbereda sig för den gröna omställningen med digitala produktpass

Konsortiet SIX Mobile Work Machines består av de ledande nordiska tillverkarna av mobila arbetsmaskiner Sandvik, Kalmar, Valtra, Ponsse, Junttan, Valmet Automotive och Nokia. Kalmar och Sandvik är huvudpartner i försöket med produktpass för batterier.

Sitra finansierade ett försök för utveckling av ett digitalt batteripass som ska ge bättre insyn i batteriets livscykel i mobila arbetsmaskiner. I och med EU:s dataförordning blir batteripasset obligatoriskt genom ett direktiv som träder i kraft 2024. Informationen i passet bidrar till att förbättra återvinningen och återanvändningen av batterier.

Syftet med passet som samlar identitetsuppgifter om batterier är att kombinera data om maskinens användning med data om batteriets livscykel, så att informationen blir så användbar som möjligt för olika aktörer, såsom maskinanvändare, industriföretagens kunder och myndigheter, till exempel vid bedömning av utsläpp från maskiner och produktionskedjor.

Projektet genomfördes med hjälp av ett industriellt dataområde, som fungerade som testmiljö för försöket. Försöket var ett konkret exempel på hur batteripasset kan genomföras och på hur informationen som det innehåller kan hjälpa industriaktörer att beräkna och minska utsläppen.

Projektet avslutades i februari 2024.

Aktuellt

nyheter
publikationer

Kontakta oss

personer
Ledande Expert, Program
personer
Expert, Program

Vad handlar det om?