Framtidshuset
Klimatförändring, digitalisering, en differentierad befolkning och en stor mängd andra fenomen påverkar vår framtid. På Sitra förutser vi framtiden och tillsammans med andra provar vi på lösningar för en mer rättvis och hållbar framtid. Med andra ord är Sitra framtidshuset i Finland.
Ett starkt varumärke är viktigt för oss. Igenkännlighet öppnar dörrar och underlättar samarbetet. Därför verkar vi alltid under varumärket Sitra, och bygger inte upp varumärken för våra projekt så att de skulle bli delar som är separata från Sitra.
Uppfattningen om Sitra byggs kontinuerligt upp i dialog med andra människor, och följaktligen är varje Sitra-gärning och möte betydelsefullt.
Ledstjärnor för allt vi gör är hållbarhet, ansvar och tillgänglighet. För oss betyder hållbarhet och ansvar även ekonomi.
Budskapet är en attityd
Hej, just du därborta! Vi försöker väcka ditt och andra människors intresse med vår kommunikation, precis som alla andra organisationer. Vi skiljer oss från mängden med en modig, sakkunnig, träffande och inspirerande attityd, som vi också försöker förmedla i våra meddelanden.
Finns det någon annan som är trött på det ständiga kommunikationsflödet? Japp, vi också. Därför satsar vi på kvalitet före kvantitet i vår kommunikation. Kvalitetskommunikation skiljer sig från mängden, väcker intresse och skapar dialog och aktivitet, vilket vi också eftersträvar.
Effektiv kommunikation är allt detta: målgruppen i åtanke, från människa till människa, aktuell, faktabaserad, en positiv ton, lösningsorienterad, historier, känsla och mod att ta tag i teman. Vi undviker negativitet, skuldbeläggning, moraliserande, befallningar, förbud och att förklara saker alltför svårt.
I sista hand utgår allting från budskapet och den kreativa idé som uppstår utifrån det. Om budskapet är otydligt eller det inte finns en idé, uppstår det inte heller någon kommunikation i framtidshuset.
Ton
Vi sätter ord på framtiden, och därför spelar ordvalet roll. Vi gör även komplexa saker intressanta och motiverande genom att framföra sakerna tydligt, koncist och träffande med hjälp av vardagliga exempel.
Om Sitra var en människa, skulle hon vara modig, inspirerad, sakkunnig och rättvis. Språkligt slagkraftig och fyndig, utan att hemfalla åt tomma sloganer eller ogrundade påståenden. Krångelspråk, svåra uttryck och forskarslang är en ovana, men vi försöker hyfsa vårt språk!
Bild
En bild är ett budskap. Det är ett effektivt sätt att lämna ett minnesspår. Med bilden förmedlar vi något som inte öppnas upp via text eller diskussion: ett perspektiv, en situation eller en känsla. Vi gör en komplicerad sak vardaglig eller sätter en vardaglig sak i en bredare samhällskontext.
I Sitras kommunikation är en bild inte endast ett vackert visuellt element, utan vi använder den för att budskapet ska gå fram effektivare. Vi styr alltså bort från utfyllnadsbilder. Om bilden inte effektiviserar budskapet, skapar aha-upplevelser eller väcker känslor, använder vi den inte.
Hur illustrerar vi framtiden?
- Läs mer. Vilket budskap vill man förmedla med bilden?
- Ta del av befintligt material. Om bilden är en del av en helhet, ska du ta reda på vilka etablerade element som har använts. Om de fungerar, ska du inte förbise dem utan i stället använda dem.
- Börja med en kreativ idé. Vilken metafor eller vilket nytt perspektiv får budskapet att skina? Vilken idé får ett ljus att gå upp hos mottagaren?
- När idén är tydlig, sammanställ bildelementen (”skådespelarna”) genom att klippa gamla fotografier eller foton som tagits för ändamålet.
- Tänk på färgerna. Stödjer bildens färger det önskade budskapet? Betonas rätt saker? Hör bilden till en helhet där färger används på ett visst sätt?
- Förena text eller en kommentar med bilden. Lägg märke till att bilden och texten är en oskiljaktig helhet. Kanske du vill börja med att spåna idéer i den första punkten tillsammans med textförfattaren?
- Testa på dina kollegor! Vad tänker de på när de ser bilden, vilken historia berättar den? Om slutresultatet blir rena dadaismen eller missar målet, börja om.
Former, streck och ytor
Vid sidan av klippbilder använder vi främst geometriska grundformer som grafiska element. Vi använder särskilt cirklar, trianglar och fyrkanter, men även andra regelbundna former förekommer.
I Sitras varumärke används hårstreck för att avgränsa områden och visa samband. Vi använder hårstreck till exempel i kartor, tabeller, diagram samt på Sitras webbplats för att åtskilja element från varandra.
En enskild yta har alltid en färg. Vi använder inte övertoningar och texturerar inte ytor.
Färger
Färgerna har till uppgift att göra läsaren uppmärksam och betona saker, måla teman och binda dem samman harmoniskt – eller skilja åt dem tydligt från varandra. Färger används för att lugna ner eller stimulera. Precis som orden spelar också färger en roll.
Huvudfärger
Hjälpfärger
Sitras färger baserar sig på svart och vitt. Detta betyder inte att vi skulle presentera saker som svartvita antingen-eller-frågor, utan att vi gör det enkelt och att vår visuella identitet ska vara identifierbar också när färger inte används.
Färger och tillgänglighet
Textkontraster som uppfyller klass AA i WCAG:s tillgänglighetsstandard nås när svart eller vit text används i enlighet med färgpaletten (Aa).
Grafiker, observera
- När det gäller trycksaker ska du komma ihåg att lägga till även andra färger till 100-svart enligt ”rich black”-rekommendationerna för tryckpressen.
- Bland blend modes använder vi i regel multiply.
- Vi använder inte grå färg på stora, jämna ytor.
- Det finns inte ett rätt sätt att använda färger, såvida användningen av motiverad, tydlig och någorlunda konsekvent.
Typografi
En kraftfull typografi är en oskiljaktig del av Sitras visuella uttryck. En tydlig och tillgänglig typografi tjänar alla slags läsare och ankarord i versaler skapar rytmen i layout, erbjuder information, produktifierar – och skapar konst.
Teckensnitt i tryck och på nätet
- Rubriker: Rational Black (Italic), Rational ExtraBold (Italic)
- Ingresser: Rational Light (Italic)
- Brödtexter: Minion Pro Regular (Italic), Minion Pro Bold (Italic)
- Text med fet stil i brödtext: Rational ExtraBold (Italic) (textstorleken är 0.9 i förhållande till brödtexten)
- Citat: Rational Light Italic
- Hjälptexter: Rational Medium (t.ex. datum, bildtexter och andra metadata)
Teckensnitt i presentationer
- Rubriker: Arial Black, Arial
- Brödtexter: Georgia Regular (Italic,) Georgia Bold (Italic)
Teckensnitt i MS Office-dokument
- Rubriker: Arial Bold (Italic)
- Brödtexter: Arial Regular (Italic)
Logotyp
Sitras logotyp finns i två versioner: en svart och en vit. Lägg märke till den allmänna nyansen i bilden eller bakgrunden när du väljer vilken version av logotypen som du ska använda. Kontrasten mellan logotypen och färgen bör vara tillräckligt stor för att logon ska urskiljas tydligt. Ladda ner Sitras logotyper.
När en samarbetspartners logotyp används tillsammans med Sitras logotyp, rekommenderas det att använda samma färgversion som Sitras logotyp (dvs. vitt eller svart).
Logotypens skyddsområde är minst ½ av bredden på bokstaven s i logotypen och logotypens storlek är minst 20 mm. Logotypen kan placeras i vilket hörn som helst eller i mitten på den horisontella linjen. Om logotypen är huvudelementet på ytan, placeras den i mitten tillsammans med sloganen.
Användningsbegränsningar
-
För att urskiljas tydligt ska logotypen inte placeras ovan på en orolig bild eller färgyta.
-
Logotypens form får inte ändras så att den förlorar de ursprungliga formförhållandena.
-
Det är förbjudet att lägga till element i logotypen. Detta betyder att det inte bör finnas specialeffekter eller extra element som ändrar logotypens ursprungliga struktur innanför skyddsområdet.
Sitras logotyper är avsedda att användas i samband med Sitra-relaterade texter och i publikationer. Vänligen kontakta Sitras kommunikation innan du använder Sitras logotyp och skicka ett mallexemplar på texten, publikationen eller videon som du avser använda logotypen i. Sitras kommunikation betjänar på numret 040 548 0794.
Kommunikation med partner
Samarbete är en standardinställning i Sitras framtidsarbete, inte en enskild kuriositet. Ingen kan åstadkomma stora förändringar ensam, utan alla har sin egen roll. Vi satsar alltid på det viktigaste, dvs. innehållet, och därför tar vi inte fram separata uttryck för projekt eller evenemang.
Huvudprincipen för projekt- och evenemangskommunikation är att alltid använda den ansvariga partens uttryck och lägga till samarbetspartner i form av logotyper eller text. I samband med att logotypen används är det viktigt att i texten ange samarbetspartnerns roll när den inte bär huvudansvaret för projektet eller evenemanget.
Endast projekt eller evenemang av exceptionell strategisk vikt kan ha en egen symbol som baserar sig på Sitras typografi. I detta fall förekommer namnet i material som en rubrik eller ett ämne, aldrig som en aktör eller som en jämlik symbol med Sitras eller andras logotyper. En Sitra-medarbetare representerar alltid Sitra, aldrig till exempel ett projekt.