Vaalien välillä suurin osa suomalaisista kohtaa demokraattisen valtion asioidessaan julkisten palveluiden asiakkaana. Siksi ei ole liioiteltua väittää, että julkisten palveluiden piirissä tehdään tärkeää demokratiatyötä joka ikinen päivä. Vain harva julkishallinnossa tai julkisissa palveluissa työskentelevä silti mieltää itseään demokratiatoimijaksi.
Usein jo se, että mieltää omat asiakkaansa tai kollegansa kanssakansalaisina, voi muuttaa arkisen tilanteen demokraattiseksi kohtaamiseksi ja samalla parantaa palveluiden vaikuttavuutta. Oman ammatin hahmottaminen demokraattisen yhteiskunnan vahvistamisena voi lisäksi antaa työhön merkityksellisyyttä.
Demokraattisten kohtaamisten käsikirjassa esitellään tiiviisti demokraattisen ajattelun perusteet ja tarjotaan konkreettisia vinkkejä kohtaamisten demokraattisuuden vahvistamiseen.
Tervetuloa käsikirjan julkistustilaisuuteen tunnistamaan itsesi demokratiatoimijana!
Ohjelma
14:00 |
Ovet auki ja kahvia tarjolla
|
---|---|
14:30 |
Tervetuloa
Hannu-Pekka Ikäheimo, projektijohtaja, Uudet vaikuttamisen tavat, Sitra
|
Miten demokraattiset kohtaamiset voivat vahvistaa julkisia palveluja?
Käsikirjan kirjoittajat Kai Alhanen (Aretai Oy/DialogiAkatemia) ja Elina Henttonen (Valtaamo Oy)
|
|
Kommenttipuheenvuoro
Katju Holkeri, finanssineuvos, hallintopolitiikkayksikön päällikkö, valtiovarainministeriö
|
|
Dialogi/Paneelikeskustelu
Yonatan Gebrenegus, kokemusasiantuntija
Tiina Simons, sivistysjohtaja, Tuusulan kunta Kati Villgren, palvelulinjajohtaja, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue Mari Väistö, ylihoitaja, Helsingin kaupunki |
|
16:00 |
Tilaisuus päättyy
|