Live
Digitaalisilla tuotepasseilla kestävää liiketoimintaa
Julkistustilaisuus

Digitaalisilla tuotepasseilla kestävää liiketoimintaa

Liity edelläkävijöiden joukkoon oppimaan, kuinka tuotetietoa rakennetaan toimitusketjuissa ja miten datan avulla kehitetään kestävää liiketoimintaa läpi tuotteen elinkaaren. Tilaisuus tarjosi myös mahdollisuuden tutustua tuotepassien ratkaisutarjontaan. Tapahtuman yhteydessä julkaisimme digitaalisten tuotepassien pelikirjan. Nyt on oikea aika omaksua tuotepassien kehittämisen parhaat käytännöt. Osallistu, innostu ja onnistu yhdessä!

Järjestimme 25.3.2025 vuoden kestäneen FINNPASS-verkostohankkeen päätöstapahtuman, jossa jaoimme projektissa kertyneitä oppeja. Kutsuimme kaikki tuotepasseja toteuttavat yritykset, ratkaisujen kehittäjät ja muut tuotetiedon hyödyntämisestä kiinnostuneet oppimaan ja inspiroitumaan yhdessä.

Yritykset, jotka ovat jo aloittaneet tuotepassien toteuttamisen, jakoivat tilaisuudessa kokemuksiaan kehittämistoimista sekä organisaatioissaan että yhteistyössä kumppaneidensa kanssa erilaisissa toimitusketjuissa.

Tutustuimme myös digitaalisten tuotepassien pelikirjaan, joka toimii käytännön työkaluna yrityksen suunnitellessa ja toteuttaessa digitaalisia tuotepasseja liiketoimintansa lähtökohdista. Pelikirja auttaa yrityksiä vastaamaan ekosuunnittelun vaatimuksiin ja rakentamaan kestävää liiketoimintaa. Ekosuunnitteluasetuksen tavoitteena on vahvistaa kiertotaloutta ja parantaa tuotteiden kestävyyttä, energiatehokkuutta ja turvallisuutta.

Tilaisuudessa oli myös mahdollisuus verkostoitua tuotepassiratkaisujen kehittäjien kanssa. Minimessuilla näytteilleasettajat esittelivät ratkaisujaan, joista voi hakea ideoita tuotepassiprojektien käynnistämiseen.

Digitaalisten tuotepassien tarkoituksena on pidentää tuotteiden elinkaarta sekä edistää yhä kestävämpää liiketoimintaa ja kiertotalouden toteutumista. Tämä tapahtuu parantamalla toimitusketjujen läpinäkyvyyttä ja edistämällä tuotetiedon liikkumista digitaalisesti läpi tuotanto-, tilaus- ja toimitusketjun aina mahdollisille jälkimarkkinoille ja kierrätykseen asti. Tuotetietoa sisältävät digitaaliset tuotepassit tulevat pakollisiksi EU-alueella useilla aloilla vuodesta 2027 lähtien.

Tilaisuuden tallenne ja esitykset

Tilaisuuden esityskalvot löydät täältä.

You need to accept marketing-cookies to watch this video

Open cookie settings
Jos tallenne ei näy selaimessasi, voit avata sen tästä.

12.30
Ilmoittautuminen ja kahvit
13.00
Tervetuloa tuotepassien maailmaan
Taru Rastas, johtava asiantuntija, Sitra
Miten yritykset voivat lähteä liikkeelle tuotepassien kehitystyössä? – Pelikirja oppaana
Inka Orko, liiketoiminnan kehitysjohtaja, VTT
Miten tuotepasseja rakennetaan yhteistyössä?
CIRPASS-yritysten edustajat Keskustelevat:

Natalie Ahonen, vastuullisuuskoordinaattori, Fabpatch
Tanja Karila, markkinointijohtaja, Infinited Fiber
Noora Salonoja, toimitusjohtaja ja osakas, Touchpoint

Moderaattori: Emilia Gädda, johtava asiantuntija, vastuullisuus & kiertotalous, Suomen Tekstiili & Muoti ry
Edelläkävijäyritykset näyttävät suuntaa
Yritysesimerkkejä tuotepassien kehittämisestä:

Eero Kauko, tutkimusinsinööri, Sandvik
Titta Pitman, vastuullisuusjohtaja, ITA Nordic
Miltä tuotepassien liikkeellelähtö näyttää?
Taru Rastas, johtava asiantuntija, Sitra
14.30
Tutustu ratkaisuihin – minimessut ja verkostoitumiscocktailit
Vain Helsingissä
16.30
Tilaisuus päättyy

Mistä on kyse?