Tulevaisuustyöpaja: Huomisen asiakas – Eväitä sote-asiakastarpeiden ymmärtämiseen
”Kohti huomisen rahoitusmallia” tulevaisuustyöpajasarjan ensimmäisessä työpajassa katsomme kohti tulevaisuutta sote-asiakkaan näkökulmasta. Asiakastarpeilla on keskeinen rooli tulevaisuuden palveluja suunniteltaessa ja ne tuovat lisäarvoa myös rahoitusmallin pohdintaan.
Sote-palveluiden pitää enenevässä määrin olla valmiita tukemaan asiakkaidensa arkea ja arjen prosesseja sekä käytäntöjä. Pelkästään sairauden hoito ei enää riitä. Huomisen asiakkailla on työkaluja ja taitoja osallistua palvelun tuottamiseen ja heillä on tarve nykyistä yksilöllisempiin terveyttä ja hyvinvointia ylläpitäviin ja niitä edistäviin ratkaisuihin.
Toimintaympäristön nopea muutos, teknologioiden, mittaamisen ja tiedon keräämisen uudet mahdollisuudet luovat aivan uudenlaista arvoa asiakkaille myös sosiaali- ja terveyspalveluissa. Uusissa ratkaisuissa yhdistyvät mm. terveys- ja elämäntapatieto, virtuaalinen konsultaatio sekä personoidut hoitoratkaisut. Perinteinen asiakassegmentointi ei tällöin enää toimi.
Asiantuntijoille suunnatussa tulevaisuustyöpajassa pohdimme yhdessä, millaisia ovat asiakkaiden tarpeet huomisen sosiaali- ja terveyspalveluille, miten tulevaisuuden ratkaisut vaikuttavat asiakaspalvelutilanteisiin ja millaisia asiakasprofiileja huomisen asiakkailla on.
Aihetta alustavat:
Erikoistutkija Minna Ruckenstein, Kuluttajatutkimuskeskus
Vanhempi neuvonantaja Madis Tiik, Sitra
Dosentti Raija Laukkanen, Oulun yliopisto ja Polar Electro Oy
Strategiajohtaja Ville Tikka ja tutkimusjohtaja Nuppu Gävert, Wevolve Oy
Hallituksen puheenjohtaja Anne Berner, Vallila Interior Oy
Opiskelija Inka Saarinen
Teknologia-asiantuntija, biohakkeri Teemu Arina
Vanhempi neuvonantaja Mirjami Laitinen, Sitra
Johtaja Antti Kivelä, Sitra
Kooste työpajasta ja aineistolinkit löytyvät uutisesta.
Lisätietoja tilaisuudesta:
Lea Konttinen
Anna Pulli
Suosittelemme