Miten maisema voidaan tuotteistaa? Millaista liiketoimintaa maisemasta voidaan saada aikaiseksi? Miten luodaan käyttäjälähtöinen maisemapalvelukonsepti?
Näihin ja moniin muihin maiseman tuotteistamiseen liittyviin kysymyksiin vastaamme ja käymme keskustelua Maisema palveluiksi -tilaisuudessa.
Tilaisuudessa julkistetaan Maiseman tarina – opas maisemapalveluiden luomiseen. Julkistettava kirja tarjoaa käytännön työvälineitä ja esimerkkejä, joiden avulla yritykset voivat luoda maisemapalveluja. Kirja pohjautuu brändiviestinnän tutkimukseen ja eri puolilla Suomea toteutettujen maiseman tuotteistamistyöpajojen tuloksiin. Sitra järjestää tilaisuuden yhteistyössä Maa- ja kotitalousnaisten keskuksen kanssa.
Ohjelma
9.30 Kahvi
10.00
Tervetuloa
johtava asiantuntija Lea Konttinen, Sitra
Tilaisuuden avaus
johtaja Antti Kivelä, Sitra
Katso videotallenne
Mitkä ovat luonnon hyvinvointivaikutukset
professori Liisa Tyrväinen, Metsäntutkimuslaitos
Katso videotallenne
Palvelumuotoilun avulla liiketoimintaa
Sami Oinonen, Diagonal
Katso videotallenne
MAISEMAN TARINA – opas maisemapalveluiden luomiseen
toiminnanjohtaja Minna Komulainen, Etelä-Suomen Maa- ja kotitalousnaisten piirikeskus
Katso videotallenne
Maiseman tuotteistaminen ympäristöministeriön näkökulmasta
ylitarkastaja Merja Saarnilehto, ympäristöministeriö
Katso videotallenne
Yrittäjän maisema – Mörönperän puutarhamatkailu
kirjailija Mari Mörö
Maa- ja metsätalousministeriön terveiset
yliarkkitehti Raija Seppänen, maa ja metsätalousministeriö
Katso videotallenne
Keskustelu
Loppuyhteenveto
toiminnanjohtaja Liisa Niilola, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus
Katso videotallenne
Buffetlounas ja verkottumista
13.00 Tilaisuus päättyy
Tapahtuma on kutsuvierastilaisuus
Tietolaatikko
Maisemapalvelu syntyy tarinasta, jaetusta kokemuksesta ja elämyksistä. Palvelulle luodaan sisältö, jota voidaan tarjota yksittäisenä palveluna tai joukkona erilaisia palveluja. Kohteena maisemapalveluissa voi olla esimerkiksi puutarha, perinnemaisema, kulttuurimaisema tai luonnonmaisema.