archived
Arvioitu lukuaika 4 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Asiakas on digitaalisen terveyden kuningas

Uudet ratkaisut tuovat terveyden kuluttajarajapintaan.

Julkaistu

Arctic15 ­tapahtuman Digital Health Trackilla lähestyttiin käyttäjiä ja rakennettiin uutta terveyden ekosysteemiä.

Kaapelitehtaalla tuntui tiistaina hetkittäin siltä, että terveyden käsitettä oltiin panemassa kokonaan uusiksi. Arctic15 ­startup­-tapahtuman Digital Health Track 26.5. oli täynnä uudenlaisia ratkaisuja, jotka muuttavat potilaskokemusta, tutkimusta ja koko palvelujärjestelmää.

Päivän aikana kuultiin lukuisia asiantuntijapuheenvuoroja, paneelikeskustelu ja myös bisnesenkeliverkosto FiBANin organisoima pitch­kilpailu.

Digitaalisuus luo arvoa asiakkaalle ja yritykselle

Digital Health Trackin potkaisi käyntiin Elisan teknologiajohtaja Ville Takanen, joka esitteli niin kutsutun ”asioiden internetin” vaikutusta terveysalaan. Takanen aloitti puheenvuoronsa kuitenkin haukkumalla hankalia termejä:

”Oleellisia ovat ihmiset ja palvelut, ei ´IoT ja digitalisaatio´. Meidän pitää katsoa asiaa asiakkaalle tuotetun arvon näkökulmasta ja muuttaa internet­puhe ihmislähtöiseksi”, Takanen paalutti.

Elisa kasvattaa  markkinaosuuttaan uudenlaisilla digitaalisilla terveyden mittalaitteilla, jotka tehostavat asiakkaan ja hoitohenkilökunnan yhteistyötä. Älypuhelimet tukevat ihmisiä mittalaitteiden käytössä. Takasen mukaan laitteiden avulla mittausvirheet vähenevät  vähemmän tilaa virheille kuin perinteinen itsearviointi.

Myös Sitran vanhempi neuvonantaja Madis Tiik korosti tilaisuudessa digitaalisuuden arvolupausta.

”Digitaalisen terveyden rahoitus on viime vuosina räjähtänyt. Erityisesti Big Data ­-ratkaisut keräävät investointeja. Suurten yritysten on erityisen tärkeää vilkuilla koko ajan ympärilleen, sillä innovaatiot tapahtuvat yritysten ulkopuolella ja kaikki tarvitsevat toisiaan”, Tiik painotti.

Paneelikeskustelussa terveydenhuollon muutoksista nousi esiin pohjoismaiden erityisyys  digitaalisissa terveyden ratkaisuissa. Pareto Securitiesin Yilmaz Mahshid pohti järjestelmän asettamaa haastetta.

­”Monet e­-health ­-ratkaisut perustuvat siihen, että käyttäjä maksaa. Asiaa joudutaan ajattelemaan uudelleen pohjoismaissa, joissa rahoitusjärjestelmä on erilainen.”

Mahshidin mukaan on joka tapauksessa positiivista, että asiakaskohtaiset kulut laskevat digitalisaation myötä.

Investoinnit ja tuotekehitys kasvussa

Digitaalisen terveyden alueella syntyy uusia innovaatioita nopeasti. Westpark Capitalin sijoitusasiantuntija Tara Sharif valotti puheenvuorossaan alan tilannetta muutamien tunnuslukujen kautta.

”Hyväksyttyjen lääkkeiden määrä on viime vuosina kasvanut Yhdysvalloissa samalla kun tuotekehitysmenot ovat pysyneet entisellään. Innovaatioita tehdään paljon, mutta tehokkaasti yhdessä kumppaneiden kanssa.”

Sharifin mukaan lääkeyhtiöt panostavat tällä hetkellä yritysostoihin ja fuusioihin. Samalla syntyy aivan uudenlaisia ratkaisuja.

”Monet uusista lääkkeistä hoitavat vaivoja, joihin ei ollut hoitoa aikaisemmin lainkaan.”

Samaa korosti myös Claudia Karnbach, joka esitteli Bayerin startup­hautomoa ja rahoitusohjelmia. Karnbach kertoi myös Bayerin hiljattain alkaneesta yhteistyöstä turkulaisen Auria Biopankin kanssa. Yhteistyö on osa Bayerin laaja­alaista syöpätutkimusta.  

”Yhteistyö on meille arvokasta, koska syöpäkasvainnäytteiden hankkiminen on haastavaa. Suomessa se on monia maita helpompaa”, Karnbach kiitteli.

Uudet ratkaisut tuovat terveyden kuluttajarajapintaan

Digital Health Trackilla kuultiin myös paljon uusien yritysten esittelyjä. FiBANin pitch­kilpailussa esittäytyivät rahoitusta keräävät nälkäiset yritykset ja success stories -osiossa kuultiin joidenkin  jo menestystä niittäneiden tiimien tarinoita.

Pitch­kilpailussa esittäytyivät Beddit, Mendor, Wellmo, Evondos, Dental Mammoth ja Labrox.

Kilpailun voittajaksi selviytyi eri tietokantoja hammaslääkärin käyttöön kätevästi yhdistelevä Dental Mammoth. Tuomaristo esitti kaikille tiimeille tiukkoja kysymyksiä, joista useimmin kuultiin ”jos ratkaisunne on noin hyvä, miksi se ei ole jo joka paikassa?”.

Success stories ­osiossa kuultiin, mitä hoidon ammattilaisten ja asiakkaiden kontakti parhaimmillaan on. Esimerkkinä onnistuneesta julkisen ja yksityisen toimijan yhteistyöstä esittelivät itsensä HYKSin syöpäkeskuksen Johanna Matsson ja Adelmannin hallituksen puheenjohtaja Jani Ahonala. Heidän yhdessä käyttöön saattamansa ratkaisu Noona helpottaa syöpäpotilaiden tarkkailua ja hoitoa sairaalan ulkopuolella.

”­Vastaamme aitoon tarpeeseen. Minulle kävi ilmi, että parhaiten sairaalahoitoa saavat ihmiset  ovat niitä, jotka saavat myös eniten tukea perheiltään. Tämä ratkaisu parantaa kaikkien mahdollisuuksia saada tukea silloinkin, kun he eivät ole sairaalassa”, Ahonala painotti.

Yksi Digital Health Trackin kiintoisimmista potilaan roolin muutosta käsittelevistä puheenvuoroista kuultiin ohjelman loppupuolella, kun quantified self ­asiantuntija Teemu Arina esitteli uudenlaisia ihmisen vointiin ja suorituskykyyn liittyviä mittalaitteita. Quantified self haastaa perinteisen “asiantuntija kohtaa potilaan” ­-mallin ja tekee kuluttajasta oman terveytensä tuntijan.

­Tässä on kyse hypoteesien muodostamisesta, mittaamisesta, hypoteesien korjaamisesta ja suorituskyvyn parantamisesta. Startupit tulevat tekemään uusilla alustoilla tästä helpompaa kaikille tulevaisuudessa, Arina lupaili.

Arinan mukaan yrittäjyydessä uuden löytämisessä on lopulta kyse siitä, että muuttuu itse.

”Ihminen koostuu erilaisesta informaatiosta, jota lukemaan oppimalla saadaan parempi tulevaisuus. Tämä on sankarin matka kohti uutta.”

Mistä on kyse?