Tuotepassien on määrä sisältää tuotteen elinkaaren ajalta tietoa esimerkiksi materiaalien alkuperästä, valmistusprosessista, hiilijalanjäljestä, korjattavuudesta, käytöstä ja kierrätyksestä. Tuotepassit auttavat parantamaan tuotantoketjujen läpinäkyvyyttä sekä tuotteiden tai materiaalien jäljitettävyyttä. Tuotepassien tarkoituksena on tukea nykyistä kestävämpää tuotantoa ja kulutusta sekä kiertotaloutta.
Tuotepassi toteutetaan käytännössä tuotteisiin liitettävänä tunnisteena, jonka avulla esimerkiksi kuluttaja voi lukea puhelimellaan tietoja, kuten tuotteen korjaamiseen ja kierrätykseen liittyviä ohjeita. EU:n ekosuunnitteluasetuksen mukaisesti tuotteiden valmistaja tai maahantuoja vastaa tuotepassin toteutuksesta. Ensimmäiset tuoteryhmät, joita velvoite koskee, ovat akku-, tekstiili- ja terästuotteet.
Pelikirjasta käytännön apua tuotepassien toteutukseen
Finnpass-verkoston yhteistyönä tuotettu ja Sitran julkaisema Digitaalisten tuotepassien pelikirja tarjoaa näkökulmia, käytännön tietoa ja työkaluja, joiden avulla yritykset voivat käynnistää tuotepassien suunnittelun ja toteutuksen omista lähtökohdistaan.
Vaikka tuotepassien yleiset määritykset ja standardit ovat vielä täsmentymässä, pelikirja kannustaa ennakoivaan valmistautumiseen. Ajoissa aloitetulla työllä huolehditaan, että tietojen kerääminen ja välittäminen arvoketjussa tuotteen elinkaaren läpi onnistuu.
Sinua saattaisi kiinnostaa myös
”Tuotepassien taloudellinen merkitys niin hyötyjen kuin investointien kannalta on mittava. Yritysten kannattaa tarttua nyt toimeen ja perehtyä tuotepassien mahdollisuuksiin ja vaatimuksiin. Laajalla yhteistyöllä laatimamme pelikirja opastaa alkuun”, kannustaa johtava asiantuntija Taru Rastas Sitrasta.
Käytännössä tuotepasseihin tarvittavan tiedon koonti koskettaa laajaa joukkoa suomalaisyrityksiä, sillä tuotetiedon pitää liikkua läpi koko arvoketjun materiaalien ja tuotteen osien toimittajilta valmistajille sekä jälkimarkkinoille ja kierrätykseen asti tuotteen elinkaaren ajan. Siten myös yritysten, jotka toimittavat komponentteja tuotteisiin esimerkiksi alihankkijoina tai sopimusvalmistajina tulee kyetä tarjoamaan tuotetietoa osana tuotteen jäljitettävyys- ja arvoketjua.
”Yrityksille, jotka ovat jo kokeilleet ja lähteneet toteuttamaan tuotepasseja on avautunut liiketoimintaan uusia näkymiä. Esimerkiksi tekstiilialalla useat yritykset kehittävät tuotetiedon avulla uusia konsepteja tuotesuunnittelusta asiakkaille tarjottaviin lisäarvopalveluihin tai tuotteiden käyttöikää pidentäviin huoltopalveluihin. Metalli- ja konepajateollisuudessa koneiden akkupassi kertoo tuotteiden laadusta ja materiaaleista, mikä on arvokasta tietoa jälkimarkkinoilla”, vinkkaa Sitran rahoittamia tuotepassipilotteja ohjannut Rastas.
Tukea ja ohjeita pelikirjasta ja verkostosta
Tutustu Digitaalisen tuotepassin pelikirjaan ja nappaat ohjeet tuotepassityön käynnistykseen. Pelikirja on tuotettu Sitran ja VTT:n vauhdittaman Finnpass-verkoston yhteistyönä.
Finnpass-verkosto vahvistaa tietoisuutta ja yhteistyötä sekä luo käytäntöjä tuotepassien käyttöönotolle ja toteutukselle Suomessa. Kumppaneina ovat Business Finland, Elinkeinoelämän keskusliitto, Teknologiateollisuus, Energiavirasto, ympäristöministeriö, SFS, Motiva, Suomen Muoti ja Tekstiili ry, Kemianteollisuus ry, Metallinjalostajat ry, Kaupanliitto ja VTT. Verkoston LinkedIn-ryhmässä jaetaan käytännöllisiä ideoita ja ajankohtaista tietoa aiheesta.
Ota yhteyttä, jos haluat tarkempaa tietoa pelikirjasta tai esittelyn. Otamme mielellämme myös palautetta pelikirjasta.
Ota yhteyttä
Kysy, kerro, kommentoi.