Suomi vahvistaa edelleen asemaansa terveys- ja hyvinvointialojen edelläkävijänä. Viime syksynä Pohjois-Euroopan suurin startup-tapahtuma Slush kokosi Helsinkiin yli 150 terveys- ja hyvinvointialojen startup-yritystä. Vuoden 2015 alussa GE Healthcare päätti yli 28 miljoonan euron sijoituksesta digitaalisen terveydenhuollon osaamiskeskuksen perustamiseen Suomeen. Kolme päivää myöhemmin toinen suuryritys, Samsung, aloitti yhteistyön suomalaisen yrityskiihdyttämö Verticalin kanssa. Muutama viikko sitten lääkeyhtiö Bayer puolestaan julkisti aloittavansa yhteistyön Auria biopankin kanssa syöpätutkimuksessa.
Seuraava askel otetaan vielä tänä keväänä, kun Arctic 15-tapahtumassa 26. toukokuuta järjestettävä Digital Health Track -ohjelmakokonaisuus tuo terveys- ja hyvinvointiteknologian startupit, sijoittajat ja jo asemansa vakiinnuttaneet, isommat yritykset samalle radalle. Sitra järjestää tilaisuuden yhdessä maailman johtavien terveys- ja lääketeknologian toimijoiden kanssa. Mukana ovat esimerkiksi Bayer, MSD ja suomalainen teleoperaattori Elisa. Luvassa on kansainvälisiä puhujia, lupaavimpien startup-yritysten pitchejä, eli ideansa myyntipuheita, ja kiinnostavia, terveysaiheisia työpajoja, joista yhden järjestävät yhteistuumin Apple ja IBM.
Pelastaako digitalisoituminen terveydenhuollon? – Kyllä, sanovat sijoittajat
Terveydenhuollon kustannukset kasvavat, ja uusia, innovatiivisia ja kustannustehokkaita ratkaisuja kaivataan ympäri maailmaa.
”Potilasmäärien kasvaessa perinteiset yhteydenpitokanavat eivät enää riitä, vaanmeidän täytyy aktiivisesti kehittääkokonaan uusia ja tehokkaampia tapoja hoitaa potilaitamme”, sanoo HUSin syöpätautien poliklinikan ylilääkäri Johanna Mattson, joka on myös yksi Digital Health Trackin puhujista.
Digitalisaatio ja terveysteknologian kehittyminen muuttaa tapoja, joilla lääkärit hoitavat potilaitaan. Lisäksi kansalaiset voivat tarkkailla terveyttään ja olla entistä aktiivisempia toimijoita terveydenhoitojärjestelmässä, kiitos sähköisten terveystietojen ja entistä paremmin saatavilla olevan lääketieteellisen tiedon ansiosta.
Osin quantified self-liikkeenkin hengessä ihmisistä on myös tulossa entistä kiinnostuneempia omasta hyvinvoinnistaan ja terveydestään. Startupit, jotka on usein perustanut entinen tutkija tai teknologian ammattilainen, mullistavat terveydenhuoltoa alhaalta–ylös -periaatteella. Samaan aikaan suuret lääkeyhtiöt valmistautuvat edessä olevaan muutokseen, jossa hoidon laatu ja vaikuttavuus nousevat tärkeysjärjestyksessä esimerkiksi hoitotapahtumien määrän edelle (value-based care). Parhaiden tuloksien saavuttaminen mahdollisimman pienillä kustannuksilla edellyttää uusia innovatiivisia työkaluja ja ratkaisuja.
Yläkäsitteenä digital health kattaa useita osa-alueita terveydenhuollon vallankumouksessa. Näitä ovat esimerkiksi analytiikka, big data, terveydenhuollon käyttäjien osallisuus, lääketieteen digitaaliset välineet, etälääketiede, henkilökohtainen lääketiede, terveydenhuoltoon liittyvät sovellukset ja genomitieto. Nämä sanat tuntuvat olevan terveysalaan ja biotieteisiin sijoittavien tahojen huulilla entistä useammin. Sijoitukset digitaalisiin terveysratkaisuihin ovat tilastojenkin valossa rajussa kasvussa: esimerkiksi RockHealth, startupien kasvua tukeva rahasto ja kiihdyttämö, arvioi, että digitaalisiin terveysratkaisuihin kohdistunut rahoitus ylitti neljä miljardia dollaria vuonna 2014.
DHT tuo yhteen terveys- ja bioteknologian sekä lääketeollisuuden
Digital Health Track Arctic 15-tapahtumassa antaa eri alojen toimijoille tilaisuuden verkostoitua ja muodostaa uusia liikekumppanuuksia. Vaikka eri sidosryhmillä on erilaisia tavoitteita, DHT tarjoaa jokaiselle jotakin. Digitaaliset terveysinnovaatiot edellyttävät usein yhteistyötä isojen ja pienten yritysten välillä, minkä lisäksi niihin liittyy usein teknologian, palvelumuotoilun ja biotieteiden ennakkoluulottomia yhdistelmiä. Lisäksi tarvitaan ”viisasta rahaa” (smart money) innovaatioiden kaupallistamiseksi ja välttämättömien ammatillisten verkostojen rakentamiseksi. Tämä on hyvä, yksinkertainen resepti monelle menestykseen pyrkivälle yrityshankkeelle.
Startupit pääsevät hyödyntämään Arctic15:n tapaamistyökalua ja esittämään ideansa suuremmille yhtiöille ja sijoittajille. Tarjolla on myös rajattu määrä demo-pöytiä ja pitchausmahdollisuuksia terveysteknologian sekä biotieteiden startupeille ja innovaatioille. Sijoittajille Arctic15 ja Digital Health Track tarjoaa tehokkaan keinon löytää samasta alasta kiinnostuneita sijoituskumppaneita sekä potentiaalisia sijoituskohteita.
Perinteisemmät terveysalan yritykset etsivät kiivaasti terveydenhuollon seuraavaa ”isoa juttua”. DHT luo erinomaisia edellytyksiä uudenlaisten liiketoimintamallien sekä -kumppanuuksien kehittämiseen ja tutustuttaa teollisuusalojen rajoja ylittäviin innovaatioihin. Käytännössä yksittäisiin aiheisiin pureudutaan perusteellisemmin terveyteen liittyvissä työpajoissa, joita ovat järjestämässä esimerkiksi Apple jaIBM sekäBayer Grants4Apps-ohjelma. Työpajoissa osallistujilla on myös erinomainen mahdollisuus tavata muita samoista aihepiireistä kiinnostuneita.
Viimeisenä muttei vähäisimpänä: Digital Health -lava tarjoaa kuuden tunnin verran ajatuksia herättävää sisältöä kaikille konferenssin osallistujille Arctic15:n avauspäivänä. Tilaisuudessa on mahdollisuus tavata ja kuunnella huippuasiantuntijoita, kuten esimerkiksi Bayerin kansainvälisen liiketoiminnan kehittämisestä vastaavaa johtajaa Claudia Karnbachia, sähköisten terveyspalvelujen erikoisosaajaa Peeter Rossia (Tallinnan Teknillinen Yliopisto), yhdysvaltalaista sijoittajaa Tara Sharifia (Westpark Capital) sekä GlaxoSmithKline Finlandin toimitusjohtajaa Marko Koistilaa. Myös Bayer Grants4Apps Accelerator, Elisa ja moni muu kiinnostava taho ovat edustettuina.
Tavoitteena on tuottaa lisäarvoa kaikille sidosryhmille – ja luoda samalla edellytyksiä entistä laadukkaammalle ja asiakaslähtöisemmälle tulevaisuuden terveydenhuollolle!