Fiksu arki -yrityskilpailu nostaa esiin kaupallisia ratkaisuja, joita hyödyntämällä kuluttajat voivat parantaa oman arkensa ekologista kestävyyttä. Lähes 70 prosenttia Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä syntyy tavallisesta arjesta: siitä, miten asumme, liikumme, syömme ja mitä ostamme. Kiertotalouden mukaiseen kestävään kulutusmalliin siirtyminen edellyttää uusia ratkaisuja ja innovaatioita.
”Kestävästä kuluttamisesta on tulossa uusi normaali ja kuluttajat kaipaavat ratkaisuja, jotka tekevät kestävistä arjen valinnoista entistä helpompia. Tämä avaa yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Fiksu arki on fiksua bisnestä”, sanoo Sitran Kestävä arki -avainalueen projektijohtaja Markus Terho.
Asumisen sarjassa parhaina ratkaisuina palkittiin energiatehokkuuskonsultointia tarjoava Green Coal Mining Oy sekä Jaaxx Oy:n tavaroiden yhteiskäyttöpalvelu Liiteri.net. Liikkumisen sarjan kärkeen kiilasivat Tecinspire Oy:n kimppakyytien sopimista helpottava kalenterisovellus App2Day sekä autojen vertaisvuokrauspalvelu Shareit Blox Car.
Ruoka-sarjasta kehitysohjelmaan nousivat Järki Särki Oy:n särjestä valmistetut kalasäilykkeet ja katuruokayritys Idealgrain Oy, joka käyttää ruoissaan oluttuotannossa syntyvää mäskiä. Ruokahävikin vähentämiseen ja kiertotalouden edistämiseen tähtää myös hävikkiruokaravintola Loop.
Tavarat ja palvelut -sarjasta kärkeen nousivat CosmEthics-mobiilisovellus, joka kertoo kosmetiikkatuotteiden viivakoodien perusteella niiden sisältämät ainesosat, sekä joustavan tavaroiden vuokraamisen mahdollistava Goodrnt-sovellus. Lisäksi kehitysohjelmaan pääsi yritysten työolojen läpinäkyvyyttä lisäävä palvelu Work Ahead, joka auttaa kuluttajia valitsemaan ihmisoikeuksia kunnioittaen tehtyjä tuotteita.
Fiksu arki -yrityskilpailun voittajat
- kalenterisovellus App2Day, joka auttaa kimppakyytien sopimisessa
- CosmEthics-mobiilisovellus, joka kertoo kosmetiikkatuotteiden koostumuksen ja auttaa välttämään mikromuovia
- Goodrnt-sovellus, joka mahdollistaa joustavan tavaroiden vuokraamisen
- Green Coal Mining Oy:n energiatehokkuuskonsultointi
- Idealgrain Oy:n panimoteollisuuden mäskiä hyödyntävä katuruoka
- Järki Särki Oy:n särjestä valmistetut kalasäilykkeet
- tavaroiden yhteiskäyttöpalvelu Liiteri.net
- hävikkiruokaa hyödyntävä ravintola Loop
- autojen vertaisvuokrauspalvelu Shareit Blox Car
- Work Ahead -mobiilipalvelu, joka kertoo minkälaisissa työoloissa yritysten tuotteita valmistetaan
Kehitysohjelmassa suuryritykset sparraavat ratkaisuja
Kymmenen Fiksu arki- yrityskilpailun voittajaa pääsee mukaan kehitysohjelmaan, jossa he saavat kumppaniksi ison yrityksen, tukea ratkaisunsa kaupallistamiseen, kehittämiseen ja kokeiluihin kuluttajien kanssa sekä kymppitonnin kehitysrahaa.
”Fiksu arki -kehitysohjelman tavoitteena on kehittää kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluja, jotka pienentävät arjen ympäristövaikutuksia ja vastaavat kuluttajien tarpeisiin. Pääpaino on alkuvaiheessa olevien, uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä ja kaupallistamisessa. Näin saamme sekä uusia ratkaisuja markkinoille että toivottavasti lisää kansainvälistäkin potentiaalia omaavia yrityksiä”, Sitran Markus Terho sanoo.
Kehitysohjelmassa kilpailun voittaneet pienyritykset saavat ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää kestävän arjen kuluttajaratkaisujaan yhdessä tuomaristossa mukana olleiden suuryritysten kanssa. Yrityskumppaneina kilpailun tuomaristossa ovat Fazer, Gasum, IKEA, K-ryhmä, OP, Paulig, Realia Group, SATO, Tori.fi, Valio, Viking Line ja YIT.
”Uskomme, että parhaat ratkaisut syntyvät avoimella innovaatioyhteistyöllä. Fiksu arki -kehitysohjelmassa pienyritykset saavat mahdollisuuden kehittää asiakaslähtöisyyttään ja -ymmärrystään nopeita kokeiluja hyödyntämällä. Lisäksi eri kehitysvaiheessa olevat pienyritykset pääsevät oppimaan toisiltaan ja vaihtamaan kokemuksiaan yli sektorirajojen”, Terho sanoo.
”Kilpailu oli korkeatasoinen ja palkittavaksi valittiin sen vuoksi useampi yritys. K-ryhmä ryhtyy kehitysyhteistyöhön Järki Särki Oy:n kanssa, koska sen konsepti sopii hyvin kiertotalouteen pohjautuvaan vastuullisuusstrategiaamme. Särki edustaa kestävää kalakantaa ja sen hyötykäytöllä vähennetään tehokkaasti järvien rehevöitymistä. Lisäksi särki on maistuva ja terveellinen ruokakala,” sanoo kilpailun tuomaristossa toiminut K-ryhmän päivittäistavarakaupan vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske.
Fiksu arki -yrityskilpailu oli avoinna 23.10.–4.12.2017 ja kilpailuun tuli 87 ehdotusta. Tuomariston mukaan kilpailuun osallistuneiden innovatiivisten ratkaisujen runsaus osoittaa, että Suomesta löytyy jo tuotteita ja palveluja, jotka auttavat kuluttajia tekemään kestäviä valintoja. Kilpailun jälkeen käynnistyvä kehitysohjelma edistää idullaan olevien ratkaisujen leviämistä.
Lisätietoja Fiksu arki -yrityskilpailun voittajista ja kehitysohjelmasta löytyy verkkosivuilta www.fiksuarki.fi.
Pressikuvia Fiksu arki -kilpailun palkintojenjakotilaisuudesta perjantaina 26.1. klo 16.00-17.30 on ladattavissa osoitteessa: https://sitra.materialbank.net/NiboWEB/p/scpc/2928028/154272/fi
Suosittelemme
Tästä eteenpäin.