uutiset
Arvioitu lukuaika 2 min

Grammy-palkittu Imogen Heap ja Sitra mullistavat musiikkibisnestä – uusi digitaalinen passi palauttaa artisteille oikeudet dataansa

Imogen Heapin perustama ja Sitran osarahoittama Mycelia-palvelu uudistaa datan hyödyntämisen pelisäännöt musiikkialalla.

Julkaistu

Spotify, Youtube ja muut striimauspalvelut ovat helpottaneet musiikin kuuntelua, mutta vaikeuttaneet korvauksen saamista musiikin tuottamisesta. Samalla musiikintuottajien on yhä vaikeampaa hallita eri palveluihin ripoteltuja tekijänoikeuksia sekä saada käyttöönsä kappaleidensa kuuntelijatilastoja.

Grammy-palkittu Imogen Heap on perustanut Mycelia-palvelun palauttaakseen artistien oikeudet omaan dataansa. Tulevaisuustalo Sitra rahoittaa palvelun teknistä viimeistelyä.

”Striimauspalveluiden aika on ollut musiikin kuuntelijoiden kulta-aikaa. Mycelian tavoitteena on tehdä ajasta hyvä myös musiikintekijöille”, toteaa Sitran reilun datatalouden johtava asiantuntija Tiina Härkönen.

Mycelia on lohkoketjuteknologiaan perustuva kohtaamispaikka musiikintekijöille ja artistien palveluita ostaville yrityksille, kuten tapahtumatuottajille ja striimauspalveluille. Sen tavoitteena on perustaa digitaalisen identiteetin standardi musiikintekijöille sekä muodostaa digitaalinen verkosto, joka helpottaa muusikoiden ja muiden musiikkialan toimijoiden yhteistyötä.

Musiikintekijät voivat luoda palveluun digitaalisen passin, Creative Passportin, johon on koottu varmennettua tietoa esimerkiksi musiikintekijän profiilitiedoista, teoksista, tunnustuksista ja kumppaneista.

Tulevaisuudessa palvelu voi muuttaa musiikkialan ansaintalogiikan, sillä se nopeuttaa artistien pienistä puroista koostuvien tulojen kertymistä ja mahdollistaa kappaleiden kuuntelusta maksamisen suoraan tekijöille, ilman välikäsiä. Samalla artistit pystyvät hallitsemaan helpommin teostensa oikeuksia sekä hyödyntämään eri palveluissa kuunneltavissa olevien kappaleidensa kuuntelijatilastoja.

”Mycelia viitoittaa yrityksille tietä reilumpaan datatalouteen, jossa musiikintekijät saavat takaisin kontrollin oman datansa käyttöön. Creative Passport rikkoo nykyisten toimialojen rajoja, sillä sitä voisivat hyödyntää muusikoiden lisäksi myös valokuvaajat, toimittajat ja muut luovien alojen ammattilaiset. Samalla se verkottaa luovan alan tekijät ja ostajat palvelun ympärille”, visioi Härkönen.

Kansainväliset henkilötietojen väärinkäytökset ovat herättäneet myös kuluttajien huolen oman datansa käytöstä. Sitra vauhdittaakin reiluun datan käyttöön perustuvaa uutta liiketoimintaa myös muilla toimialoilla monien eri teknisten pilottien kautta. Datan käyttöä määrittelee Suomessa pitkälti EU-lainsäädäntö, joten Sitran tavoitteena on avittaa koko Euroopasta reilun datatalouden suunnannäyttäjä.

”Nyt on suomalaisten ja eurooppalaisten yritysten hetki palauttaa käyttäjien luottamus palveluntarjoajiin ja kirjoittaa datan käytön pelisäännöt uusiksi. Jatkossa myös pienet edelläkävijäyritykset voivat reilulla toiminnallaan moninkertaistaa datansa määrän ja hyödyntää sitä tuotekehityksessään”, toteaa Härkönen.

Imogen Heap avaa Helsingissä syyskuussa järjestettävän MyData 2019 -konferenssin, jonka pääyhteistyökumppanina on Sitra. Maailman johtavat data-asiantuntijat kokoontuvat konferenssiin keskustelemaan ja jakamaan ratkaisuja henkilötietojen eettisemmästä käytöstä. Lue lisää konferenssista täältä.

Mistä on kyse?