archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Markkinoita, verkostoja ja ymmärrystä terveysalan muutokseen – USA:sta

Sitra ja Tekes vievät yli sadan osallistujan yritys- ja päättäjäjoukon USA:han verkottumaan ja hakemaan uusia markkinoita.

Julkaistu

Sitra ja Tekes vievät tällä viikolla yli sadan osallistujan yritys- ja päättäjäjoukon USA:han verkottumaan ja hakemaan uusia markkinoita. Matkalla tehdään Team Finland -brändin voimin tunnetuksi suomalaista eHealth- ja genomiikkaosaamista sekä houkutellaan uusia toimijoita ja sijoituksia Suomeen.

Suomalaisilla terveys- ja hyvinvointialan yrityksillä on erinomaista osaamista ja niillä on hyvät mahdollisuudet menestyä maailmalla, kunhan ne löytävät oikeat kumppanit, osaavat kertoa itsestään oikealla tavalla ja pääsevät tekemään sen oikeissa paikoissa.

Sitra ja Tekes ovat rakentaneet Health 2.0 -matkasta yhteistyössä muiden Team Finland -toimijoiden kanssa konseptin, jolla helpotetaan terveys- ja hyvinvointialan yritysten pääsyä USA:n markkinoille. Yritysten olisi yksin huomattavasti työläämpää päästä samoihin tuloksiin yhtä nopeasti.

Terveysteknologia-alan yrityksiin tehdyt sijotukset ovat kovassa kasvussa USA:ssa. Pelkästään geenitietoa hyödyntäviin ohjelmistoihin on tehty tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla rahastosijoituksia $150 miljoonan arvosta.

Yrityksille ovia auki, päättäjille benchmarkia

Ensimmäinen verkottumis- ja konferenssimatka tehtiin viime vuonna Kaliforniaan. Tänä vuonna New Yorkiin ja Kaliforniaan suuntautuvaa matkaa on edeltänyt suomalaisyritysten valmennus, mikä jatkuu matkan aikana. Suomalaisia autetaan ymmärtämään USA:n markkinadynamiikkaa sekä saamaan verkostoja, asiakkaita ja sijoituksia sekä esittelemään osaamistaan. Valitulle yritysjoukolle tarjoutuu matkan aikana monia esiintymismahdollisuuksia eri yleisöille pitchaus-tilaisuuksissa ja Health 2.0 -konferenssin Team Finland -näyttelyosastolla.

Matkan ohjelmaa on rakennettu yhdessä yritysten kanssa jo helmikuusta lähtien. Yritysten toiveesta ohjelmassa on painotettu erityisesti sijoittajiin kohdentuvaa esiintymis- ja markkinointivalmennusta edelliseen vuoteen verrattuna. USA:ssa sijoittajat ovat kiinnostuneita myös alkuvaiheen yrityksistä, joita Suomessa sijoittajat pitävät usein liian riskipitoisina.

Viime vuonna tehdyllä vastaavalla matka oli tarkoitettu yrityksille, mutta tänä vuonna mukana on myös julkisen terveydenhuollon päättäjiä. Matkalla on tilaisuus tehdä vertailua amerikkalaisten ja suomalaisten terveydenhuollon parhaiden käytäntöjen välillä.

”Suomella on hyvät mahdollisuudet luoda ainutlaatuinen ekosysteemi terveydenhuollon kehittämiselle ja alan yritystoiminnalle erityisosaamiseeme perustuen. Tämä on myös keskeinen viesti matkamme aikana”, kertoo terveysteknologia- ja genomitietohankkeista Sitrassa vastaava Tuula Tiihonen.

”Toivomme myös, että matka lisää ymmärrystä siitä, mistä terveysteollisuuden muutoksessa oikeastaan on kysymys ja millaisia terveyspalveluja meidän tulisi kansalaisille rakentaa.”

Tyytyväisiä asiakkaita

Terveydenhuollon palvelumuotoiluun erikoistunut Kaufmann Agency on yksi viime vuoden matkalle osallistuneista yrityksistä. Heidän matkasta saamansa hyöty on konkretisoitunut uutena strategiana, kumppanuutena amerikkalaisen IT-yhtiön kanssa sekä uuden tytäryrityksen perustamisena Suomeen. Kaufmannin edustajat ovat lähdössä matkalle myös tänä vuonna.

”Viime vuoden matkalla oli aivan keskeinen vaikutus Kaufmannin strategian päivittämiseen ja uuden kasvun luomiseen Pohjoismaissa. Samalla se rohkaisi meitä perustamaan pitkään haaveena eläneen syöpäpotilaiden toipumisen seurantaan erikoistuneen start-up-yrityksen, Adelmannin. Sen kehittämä mobiilipalvelu Noona saadaan Suomessa testikäyttöön jo lähiviikkoina”, Jani Ahonala Kaufmann Agencylta sanoo.

”Olemme todella kiitollisia siitä, että valtion Team Finland -toimijat tarjoavat tällaista ainutlaatuista palvelua kasvua ja kansainvälistymistä hakeville yrityksille. Tämä matka on meille tärkeä inspiraation ja verkostoitumisen lähde – yksi vuoden kohokohtia.”

Aitoa Team Finland -henkeä

Team Finland -brändin alla järjestetyn matkan pääjärjestäjät ovat Sitra ja Tekes. Vuoden 2014 matkan ohjelman järjestämiseen ovat osallistuneet hyvässä yhteistyössä myös New Yorkissa toimiva Suomen pääkonsulaatti ja Kalifornian Team Finland -tiimi. Valmennus- ja järjestelypalveluita on hankittu AmCham Finlandilta. Health 2.0 -konferenssin Team Finland -näyttelyosaston koordinoinnista vastaa Helsinki Business Hub.

Teksti: Pia Mörk/Tekes ja Sitra