Suomalaisen päätöksentekojärjestelmän vahva ja pitkään jatkunut perinne enemmistöhallituksista on jättänyt valmistautumisen eri hallitusmuotoihin liian vähälle huomiolle. Näin todetaan Sitran tuoreessa Miten hallituskokoonapano vaikuttaa sen johtamiseen-muistiossa, jossa kuvataan kolmen erilaisen hallituksen, perinteisen enemmistöhallituksen, vähemmistöhallituksen ja yhden johtavan puolueen hallituksen, eroja lukuisista näkökulmista.
Eduskunnan keskeisenä vaalien jälkeisenä tehtävänä oleva hallituksen muodostaminen sisältää monia riskejä, joihin tulee varautua jo ennakolta. Poliittisen toimintaympäristön muutoksen huomiotta jättämisen lisäksi riskinä on, ettei hallituksen johtamiseen, toimintaprosesseihin ja niiden tukimahdollisuuksiin liittyviä muutoksia tunnisteta.
”Muistiossa esitetyt näkökulmat perustuvat keskeisiin mahdollisiin eroihin ja eroja on osin tarkoituksellisestikin korostettu. Muistio tukee valmistautumista eri hallitusvaihtoehtoihin ja saa toivottavasti jatkoa systemaattisemmasta ja syvällisemmästä analyysista sekä toimenpiteistä. Muistio ei ota kantaa eri vaihtoehtojen yleiseen paremmuuteen eikä varsinkaan kokoonpanoon.”, muistion kirjoittanut Sitran vanhempi neuvonantaja Jouni Backman sanoo.
Kokemustietoa vähemmistöhallituksista pitää etsiä 1970-luvulta
Vastuu eri hallitusvaihtoehtoihin varautumisessa on niin valtioneuvoston kuin eduskunnankin osalta sekä virkakunnalla että poliittisilla toimijoilla. Muistion mukaan puolueiden tulisikin lisätä valmiuttaan eri vaihtoehdoissa toimimiseen.
Osana valmistautumista tulisi myös selvittää muiden maiden kokemuksia ja käytänteitä. Käsitys, että esimerkiksi vähemmistöhallitus olisi aina lähtökohtaisesti huonompi ja toimintakyvytön vaihtoehto, ei voine muiden maiden esimerkkien eikä tässä tehdyn vertailun valossa pitää paikkaansa.
Sitran Kansanvallan peruskorjaus -projekti on julkaissut useita valtioneuvoston johtamiseen ja hallituksen muodostamiseen liittyviä selvityksiä. Kaikki selvitykset ovat perustuneet jo ennen nykyistä perustuslakiakin vakiintuneeksi käytännöksi muodostuneisiin enemmistöhallituksiin.
Vuonna 2018 julkistetussa Kansanvallan peruskorjaus- työpaperissa nousi esiin tarve varautua myös mahdollisiin vähemmistöhallituksiin. Tuolloin työpaperia varten tehdyissä haastatteluissa esiin noussut tarve ei ole vähentynyt, vaan kansainvälisetkin esimerkit ovat todistaneet poliittisen toimintaympäristön osin nopeasta ja arvaamattomastakin muutoksesta.
Sitran Uudistumiskyky-teeman johtaja Antti Kivelä toivoo, että muistio antaa riittävästi aineksia eri toimijoille niin eduskunnassa, valtioneuvostossa kuin puolueissakin valmistautua tarkemmin erilaisten hallitusvaihtoehtojen edellyttämiin muutoksiin.
”Vaalien myötä mahdollisesti voimakkaastikin muuttuvat poliittiset voimasuhteet voivat johtaa myös Suomessa vaikeuteen muodostaa toimintakykyistä enemmistöhallitusta. Muusta kuin perinteisestä enemmistöhallituksesta meillä ei ole enää edes kokemustietoa kuin 1970-luvulta. Muiden mahdollisten hallitusvaihtoehtojen edellyttämistä muutostarpeista niin hallituksen johtamiseen kuin sen toimintatapaan ei ole käsitystä”, Kivelä sanoo.
Perustuslaki ei ota kantaa hallituksen kokoonpanoon, eikä hallituksen muodostaminen ja toiminta eroa lain mukaan eri vaihtoehdoissa toisistaan. Perustuslakia säädettäessä selkeänä lähtökohtana pidettiin kuitenkin enemmistöhallitusta korostaen samalla, että myös vähemmistöhallitus on mahdollinen.