archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Nuorten ajatushautomo Tankki kampanjoi kestävän elämäntavan puolesta

Ahdistaako ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen? Haluatko kuluttaa viisaammin, mutta vaihtoehtoja on liikaa ja tapojen muuttaminen vaikeaa? Ei hätää, nuorten ajatushautomo Tankki auttaa!

Kirjoittaja

Sanna Autere

Julkaistu

Suomen luonnonsuojeluliiton ja Sitran Tankki nostaa esiin kestäviä elämäntapoja tänään 12. marraskuuta käynnistyvässä somekampanjassa. Nuorten suunnitteleman kampanjan tarkoituksena on hillitä turhaa kuluttamista, kannustaa pitämään jo hankituista asioista hyvää huolta sekä rohkaista nuoria miettimään omaa elämäntapaansa kestävämpään suuntaan. Kampanjan tekijöitä ja toimijoita ovat Tankin vapaaehtoiset, 18–25-vuotiaat nuoret.

”Emme yksinkertaisesti voi enää elää nykyisellä tavalla. Asioiden arjessamme pitää muuttua, nyt tai ei koskaan”, sanoo Tankin toiminnassa mukana ollut 25-vuotias Ville Sormunen Helsingistä.

Tankki on 18–25-vuotiaille nuorille suunnattu ajatushautomo, jonka toteuttaa Suomen luonnonsuojeluliitto ja rahoittaa Sitra. Se aloitti toimintansa elokuussa kolmella paikkakunnalla: Helsingissä, Jyväskylässä ja Rovaniemellä.

Tankkilaiset ovat syksyn ajan pohtineet kuluttamiseen liittyviä ympäristökysymyksiä eri alojen asiantuntijoiden opastuksella. Keskustelun aiheet ovat liikkuneet kasvisruoasta lentomatkailun haasteisiin ja pikamuodin ongelmista oman luontosuhteen hoitamiseen. Samalla nuoret ovat ideoineet viestintäkampanjaa kestävämmän arjen puolesta.

”Nuoret ovat tulevaisuuden tekijöitä, ja siksi muutosta kohti kestävämpää arkea tehdään Tankissa heidän kanssaan. On turha yrittää innostaa nuoria ekologisuuteen ylhäältä sanelemalla, nuoret osaavat innostaa muita nuoria parhaiten. Tankki on houkutellut mukaan loistavan joukon osaavia nuoria, joilla on todella paljon tietämystä kestävästä elämäntavasta ja intoa muuttaa maailmaa”, sanoo Sitran asiantuntija Sari Laine.

Tankki on keskittynyt tänä syksynä kolmeen kuluttamisen teemaan, jotka ovat ruoka, matkailu ja vaatteet. Syksy huipentuu tänään käynnistyvään kampanjaan, jonka nuoret ovat itse ideoineet ja ammattilaisten avulla myös toteuttaneet. Luvassa on tutkittua tietoa ja tiukkoja kannanottoja, mutta Tankin tekeminen on ollut myös hauskaa – ja terapeuttistakin.

”Tankissa on ollut parasta hyvät keskustelut ja oppimisprosessi kokonaisuudessaan. Oma kampanjamme keskittyy matkailuun, koska vaikka reissaaminen on ihanaa, se myös kuluttaa maapallon luontoa valtavasti”, kertoo Ville Sormunen.

”On ollut hienoa päästä mukaan rakentamaan luonnon kannalta parempaa kulutuskulttuuria. Vaatekampanjamme pyrkii tarjoamaan vaihtoehtoja kertakäyttökulttuurille ja itsekeskeiselle ajattelutavalle. Vaatteet ovat välttämätön osa arkea, joten ne kannattaa hoitaa hyvin ja hankkia ajatuksella”, sanoo 21-vuotias Tankin vapaaehtoinen Nanni Tuominen.

Tankin kampanja käynnistyy tänään ruokateemalla, jossa keskitytään kestävien kulutusvalintojen tekemiseen ja ruokahävikin vähentämiseen.
”Ruoka kattaa yli viidenneksen keskivertosuomalaisen hiilijalanjäljestä. Omaan syömiseemme voimme helposti vaikuttaa, joten kestävä ruokailu on erittäin keskeinen seikka kestävää arkea rakennettaessa”, sanoo 22-vuotias tankkilainen Susanna Pesonen.

Tankin kampanjaa voi seurata 12.–23.11. sekä Facebookissa että Instagramissa. Seurantaan kannattaa ottaa myös Tankin oma blogi.

Lisätietoja

  •  Projektikoordinaattori Hanna Linkola, Suomen luonnonsuojeluliitto, hanna.linkola@sll.fi, puh. 0400 412 575
  • Asiantuntija Sari Laine, Sitra, sari.laine@sitra.fi, puh. 044 355 6707
  • Sitran Kestävä arjen hankkeet järjestöjen kanssa

Mistä on kyse?