Facebookissa Sitran Palveluseteli-sivustolla lauantaina 27.2.2010 meni 20 000 fanin raja rikki. Sivusto avattiin syyskuun alussa, ja sen tavoitteena on jakaa tietoja ja kokemuksia palvelusetelistä.
– Meille on tärkeää osallistaa kansalaiset mukaan palvelusetelin kehittämiseen. Facebook on toiminut nopeana kanavana hankkeen kehittäjien ja kansalaisten välillä. Se toimii ajasta ja paikasta riippumatta, mikä on valtakunnalliselle hankkeelle tärkeää, Sitran Kuntaohjelman Palvelusetelihankkeen kehitysjohtaja Tuomo Melin tiivistää.
Facebookin kautta kansalaiset on myös kutsuttu pohtimaan palvelusetelin käyttöalueita sekä hyötyä. Viime vuoden loppuun mennessä yli 1400 henkilöä oli osallistunut ideointiin sekä toisten lähettämien ideoiden arviointiin.
– Kansalaisten näkemyksissä korostuu ennaltaehkäisy. Se on tärkeä viesti meille kehittäjille, Melin toteaa.
Kansalaiskeskustelut jatkuvat
Kansalaisilta tulleet ideat jaettiin alkuvuodesta kolmeen isoon teemaan. Näitä ovat terveydenhoito, vanhusten palvelut ja lapsiperheiden palvelut. Keskustelu näistä teemoista jatkuu nyt yhteistyössä Kuntalehden ja Kuntaliiton kanssa kevään ajan. Siihen voi osallistua www.facebook.com/palveluseteli -sivuston kautta tai suoraan osoitteessa www.kuntalehti.fi/palveluseteli.
Toinen kansalaiskeskustelu on käynnissä yhteistyössä ET-lehden kanssa. Sen teemana on hyvä elämä. Siihen voi osallistua www.facebook.com/palveluseteli -sivuston kautta tai suoraan ET-lehden etusivulta www.nettiet.fi .
Kansalaiskeskustelujen lisäksi Facebook-sivuston avulla palvelusetelistä kiinnostuneet ovat voineet saada tietoja erilaisista palvelusetelihankkeista ympäri maata. Sen lisäksi sivuston kautta on välitetty raportteja, seminaariesityksiä ja videoita.
Uusimpana videona Facebookissa on julkaistu HelsinkiMission toiminnanjohtaja Olli Valtosen haastattelu. Videolla Valtonen kertoo ajatuksiaan vanhuksista, nuorista, yksinäisyydestä ja mielenterveysongelmista sekä siitä, mikä rooli palvelusetelillä voisi olla näiden ongelmien ratkaisemisessa. Video löytyy myös osoitteesta http://vimeo.com/9848950.
Mikä on palveluseteli?
Palveluseteli on uusi tapa valita ja käyttää kuntien järjestämiä sosiaali- ja terveysalan palveluja. Asiakas saa itse valita kunnan ja kuntayhtymän hyväksymistä palveluntuottajista omien mieltymystensä ja tarpeidensa mukaisesti. Palvelusetelillä on tietty rahallinen arvo. Muodoltaan se voi olla painettu seteli, sähköinen kortti tai viranomaispäätös.
Tavoitteena on lisätä asiakkaan valinnanmahdollisuuksia, parantaa palvelujen saatavuutta, monipuolistaa palvelutuotantoa sekä edistää kuntien, elinkeinotoimen ja yksityisten palveluntuottajien yhteistyötä.
Uusi palvelusetelilainsäädäntö astui voimaan 1. elokuuta 2009 ja sitä sovelletaan kuntien järjestämiin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Kunta päättää järjestelmän käyttöönotosta sekä siitä, missä sosiaali- ja terveyspalveluissa seteliä käytetään.
Palveluseteli käyttöönoton edistäminen ja kansalaisten osallistuminen palvelusetelin kehittämiseen on yksi Sitran kuntaohjelman tavoitteita.
Sitran Palvelusetelisivusto: www.facebook.com/palveluseteli