Peloton Innovation Campin kisa oli tasaväkinen ja kovatasoinen. Leirin kahdeksen joukkuetta kilpailivat siitä, kuka tekee parhaan bisneskeissin asiakkaansa energiantarpeen vähentämisestä. Voittajiksi selviytyi kolme hyvin erilaista energiaviisaan bisneksen startup-konseptia.
Energian hinnan noustessa menestyvät yritykset, jotka pystyvät vähentämään kuluttajien ja yhteisöjen energian tarvetta. Siksi Peloton Innovation Campin voittajakolmikko mullistaa suomalaisen yhteiskunnan rakenteet energiafiksulla liiketoiminnalla.
Kolmipäiväisen leirin voittajakolmikoksi muodostui Energiaisännöitsijät, Kasvihuone supermarketissa ja Piha katolle. Kunniamaininnan sai Peltodiili.
Kaustisen Peloton Innovation Camp on kolmas energiaviisaaseen kuluttajabisnekseen keskittynyt tuote- ja palvelukehityskilpailu.
“Peloton Innovation Camp on maailman ensimmäinen cleantechin kuluttajapuoleen keskittyvä leirikonsepti. Tulevaisuudessa menestyvät yritykset, jotka pystyvät tarjoamaan kuluttajille ja yrityksille radikaalisti vähemmän energiaa tarvitsevia parempia tuotteita ja palveluita,” kertoo tutkija Maria Ritola leirin järjestäneestä Demos Helsingistä. “Energian niukkeminen on startupeille mahtava mahdollisuus. Markkinat muuttuvat ja uusi kasvuyrityksiä syntyy nopeasti”, Ritola sanoo.
Ensimmäiset leirit järjestettiin joulukuussa 2011 Seinäjoella ja tammikuussa 2012 Helsingissä osana Demos Helsingin ja Sitran kolmivuotista Peloton-ohjelmaa. Nyt järjestetty leiri oli laajan kumppaniverkoston tukema.
“Leirin aikana 50 leirille päässyttä osallistujaa muokkasivat lähetetyistä ideoista toimivia liiketoimintakonsepteja, joka tarttuu samanaikaisesti viisaaseen energiankäyttöön, käyttäjälähtöisyyteen sekä paikallisten resurssien valjastamiseen. Vihreä talous yhdistyy merkitykselliseen yrittäjyyteen. Juuri tällainen bisnes muokkaa yhteiskuntamme tulevaisuutta”, kertoo Ritola. Kysyntä energiaviisaille tuotteille ja palveluille on selvää “Osa tiimeistä aloitti palveluidensa myynnin jo leirin aikana”.
Tiimien työskentelyä arvioimassa ja voittajaa valitsemassa oli viiden hengen raati, johon kuuluivat Bonnier Publicationsin toimitusjohtaja Marjaana Toiminen, maatalousyrittäjä Fredrik von Limburg Stirum, pääomasijoittaja ja Keski-Pohjanmaa -konsernin johtaja Vesa Pihlajamaa, ympäristöneuvos Taina Nikula Ympäristöministeriöstä sekä tutkija Outi Kuittinen ajatushautomo Demos Helsingistä.
“Ratkaisu ei ollut helppo. Nämä kolme voittajaa kertovat siitä asennemuutoksesta, joka suomalaisessa yhteiskunnassa on meneillään. Uskomme siihen, että nämä konseptit muuttavat suomalaista yhteiskuntaa energiatehokkaampaan ja ihmisten elämää parantavaan suuntaan”, kertoo tuomariston puheenjohtaja maatalousyrittäjä Fredrik von Limburg Stirum.
“Hienoa että ruokaan ja logistiikkaan liittyviä ehdotuksia, ruokaketjun uudelleen ajattelua oli niin paljon. Tämä on tärkeä viesti”, tuomariston jäsen Marjaana Toiminen kommentoi. “Parin vuoden sisään tapahtunut ajattelun muutos. Yhdessä tekemisen eri muotoja kehitettiin monessakin ideassa. Tärkeää on osoittaa, että hyvää liiketoimintaa voidaan tehdä täysin kestävän ajattelun puitteissa.”
Voittajat palkitaan niitä varta vasten luodulla Sitran “klinikalla”, johon Sitra ottaa mukaan pääomasijoitusyrityksiä, enkelisijoittajia ja julkisen rahoituksen edustajia. Klinikan avulla tiimi pääsee uralle kasvuyritykseksi. Myös muilla leirin konsepteilla on on mahdollista esittäytyä ohjelmassa.
Leirin järjesti Demos Helsinki, Sitra, maa- ja metsätalousministeriö, maaseutuverkostoyksikkö, työ- ja elinkeinoministeriö, Innovaatio ja osaaminen -verkosto, Kaustisen seutukunta, Kaustisen kunta, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus, ProAgria, MTK ja KP24.
Tutustu Kaustisen Peloton Innovation Campin tuotoksiin ja Campin kulkuun osoitteessa www.peloton.me.
Lisätiedot
Juha Leppänen, Demos Helsinki, juha.leppanen@demos.fi, 040 700 658
Maria Ritola, Demos Helsinki, maria.ritola@demos.fi, 0400 682 881
Peloton on hanke, jossa ilmastonmuutoksesta ja energiakriisistä tehdään uutta ja hyvää bisnestä. Pelottomassa on tehty kolmen vuoden aikana kymmenien yritysten kanssa yhteistyötä ja sparrattu satojen ihmisten joukkoa perustamaan uuden ajan startup-yrityksiä. Lisää Pelottomista tarinoista voit lukea täältä: www.peloton.me.
Kaikki Peloton Innovation Camp Kaustisen konseptit:
Raittiopas
“Raittiopas puolittaa autoilijan kustannukset”, kertoo Paavo Perttula Raittiopas-tiimistä. Mobiilisovellus mahdollistaa yhteismatkat helposti ja kätevästi, käyttäjä näkee kartalla palveluntarjoajat ja yhteismatkoja tarvitsevat. Tiimi haastatteli leirin aikana mahdollisia käyttäjiä ja palaute oli erittäin myönteistä.
Energiaisännöitsijä
Energiaisännöitsijä konseptissa taklataan yritysten energiankäyttöä täysin uuden palvelun avulla. “Haaste on ollut siinä, että pk-teollisuuden ei ole mahdollista neuvotella energia-asioita kuntoon samalla tavalla kuin suurten yritysten. Energiaisännöinti-konsepti tekee energiakorjauksista helppoa ja edullista myös pk-yrityksille”, esittelee Kim Karves tiimistä.
Ruokaa läheltä
Ruokaa läheltä -tiimi kehitti palvelun, joka tuo lähiruoan aidosti kuluttajien ulottuville. “Tällä hetkellä 90% tuotetun ruoan tuloista menee lähialueen ulkopuolelle. Ruokaa läheltä -palvelun avulla tämä osuus pienenee merkittävästi”, kertoo tiimin jäsen Kimmo Hokkanen. “Luomme uutta taloutta, joka pohjaa energian hinnan nousun kaltaisiin draivereihin. Ruokaa läheltä -palvelulla on valoisa tulevaisuus!”, jatkaa Kimmo innostuneena.
HUBI
HUBI on tila, yhteisö ja mielentila, jolla suurten kaupunkien innovaatiopotentiaali tuodaan maaseudulle. “HUBIssa luodaan kohtaamispaikkoja, työn vaihtoa ja resurssipankki valtavan tietovirran lisäksi. Siellä ihmiset myös pienimmillä paikkakunnilla voivat tavata ja kehittää tulevaisuuden bisnestä”, esittelee Tytti Isokangas HUBI-tiimistä. “Ihmiset maaseudulla haluavat tätä jo!” hän jatkaa.
Kanssakoulu.fi
Kanssakoulu tekee vertaisoppimisesta ilmiön. “Maaseudulla on valtavasti osaamista ja taitoja, joita ei löydy kaupungeista. Kanssakoulun avulla Suomessa voi lähimatkailla merkityksellisellä tavalla ja oppia samalla uusia taitoa”, kertoo Jelena Kivinen tiimistä innostuneena. “Kanssakoulussa perinnetila voi panostaa lähimatkailuun ja opettaa samalla vaikka virkkaamista, viljelyä tai perhokalastusta.”
Peltodiili
“Suomessa on yli 90 000 hehtaaria peltoa, jota ei ole viljelty yli viiteen vuoteen. Samaan aikaan siirtolapuutarhoihin on vuosien jonot”, tietää Eero Pekkanen Peltodiili-tiimistä. Palvelu mahdollistaa käyttämättömien peltojen vuokrauksen itse viljelykseen. “Oman ruoan tunteminen on merkittävä kuluttajatrendi ja Peltodiili vastaa tähän kysyntään. Palvelun avulla ihmiset voivat osallistua oman ruokansa viljelyyn ja tuottaa koko talouden kulutuksen omasta pellosta.”
Kasvihuone supermarketissa
“Haluamme tuoda energiafiksua paikallisruokaa kaikkien saataville”, sanoo Jenni Herkama tiimistä. “Tuomme kasvihuoneen kokoisen puutarhan jokaisen marketin kylkeen. Kaupat ovat huomanneet, että vihreistä arvoista on siirrytty vihreisiin tekoihin. Meidän Kasvihuone supermarketissa tuo lähituotannon sinne missä myös kulutus tapahtuu ja vähentää siten merkittävästi logistiikka kuluja – kaupalle tämä mahtava tapa rakentaa mielekästä asiakaskokemusta”, jatkaa Jenni.
Piha Katolle
“Viherkatto kestää kaksi kertaa pidempään kuin perinteinen kattoratkaisu. Sen lisäksi syntyy energiasäästöä vähintään 20%”, kertoo Riina Pulkkinen Piha Katolle -tiimistä. Yksi keskeisistä tiimin tekemistä havainnoista oli, että Suomessa on yli 20 000 pian korjausta tarvitsevaa asuinkerrostaloa. “Peruskorjaus ei nosta kiinteistön arvoa, viherkatto nostaa!” jatkaa Riina.