Työyhteisöjen antamien äänten ja Sitran arvioinnin perusteella tämän vuotisen Change Day -muutosliikkeen voittajaksi on valittu Ylä-Savon sote-kuntayhtymän päiväkeskus Poiju Kiuruvedeltä.
Poijun siivitti voittoon asiakaslähtöinen kehittämistavoite, jota on yhdessä asiakkaiden kanssa viety järjestelmällisesti eteenpäin ja mitattu edistymistä. Poijun asiakkaat ovat vaikeasti toimintarajoitteisia aikuisia ja lapsia.
Change Dayn lopputuloksena Poijussa syntyi päiväkeskuksen aikuisille asiakkaille atk-ajokortti sekä säännöllisesti pidettävät atk-tuokiot, joiden sisältö vaihtelee asiakkaan tarpeen mukaisesti.
Tavoitteena oli tuoda digitalisaatio osaksi päiväkeskuksen arkea asiakkaiden omien mielenkiinnon kohteiden, kuten musiikin kuuntelun, pelaamisen, runojen kirjoittamisen tai tiedon etsimisen kautta.
”Poijun kehittämistyötä on tehty suurella sydämellä ja hymyssä suin, mikä myös videolta välittyy meille kaikille”, Sitran Change Day -raati totesi valintaperusteluissaan.
Asiakkaat mukana ensimmäisestä työpajasta alkaen
Voittaja valittiin puoliksi Change Dayhyn osallistuneiden kesken käydyn äänestyksen tuloksen ja puoliksi Sitran raadin arvioinnin perusteella.
Change Day on alun perin Britanniasta liikkeelle lähtenyt sote-palvelujen muutosliike, joka tähtää asiakaslähtöisyyden parantamiseen (lue lisää täältä).
Poijun vastaava ohjaaja Heidi Rytkönen kertoo, että asiakkaat pidettiin mukana kehitystavoitteen pohdinnassa ensimmäisestä työpajasta alkaen.
”Kaikille mukana olleille tuli työpajan aikana mieleen jotain tietokoneeseen liittyvää. Tämän pohjalta ruvettiin miettimään tavoitetta ja päädyttiin siihen, että asiakkaat saisivat olla kerran viikossa tietokoneella. Toisessa työpajassa tuli sitten ajatus atk-ajokortista”, Rytkönen sanoo.
Kun valmista mallia selkokieliselle atk-ajokortille ei löytynyt, Poijussa päätettiin kehittää sellainen itse. Change Dayn voitto lämmitti Kiuruvedellä sekä päiväkeskuksen kolmihenkistä henkilöstöä että keskuksen asiakkaita.
”Voitto tuli yllätyksenä ja tuntuu mahtavalta. Myös asiakkaat olivat innoissaan, kun heille tuoreeltaan asiasta kerrottiin”, Rytkönen sanoo.
Change Day osoittautui hänen mukaansa hyödylliseksi työkaluksi, sillä arkisessa työssä on harvoin porukalla pysähtymisen paikkoja, joissa pohtia yhteisiä tavoitteita työyhteisönä ja asiakkaiden kanssa.
Change Day tältä erää ohi, kehitystyö ei
Erityismaininnan kovassa kisassa saivat myös Asumispalvelu Ristilän Onnelan yksikölle sekä Jyllin Kotien Laurin kodin yksikölle asiakaslähtöisestä tavoitteen asettelusta ja johdonmukaisesta etenemisestä tavoitteen saavuttamiseksi.
Kaikki Change Dayssa mukana olleet työyhteisöt huomioidaan hyvästä työstä kunniakirjalla.
”Toivomme kovasti, että mukanaolo Change Dayssa on tuonut työyhteisöille työkaluja ruohonjuuritason kehittämiseen ja tavoitteelliseen yhdessä tekemiseen. Vaikka Change Day on tältä osaa ohi, yhdessä kehittäminen ei suinkaan!” sanovat Change Daysta Sitrassa vastanneet Karoliina Ohrankämmen, Henna Hiilamo ja Johanna Perälä.
Suosittelemme
Tästä eteenpäin.