archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Sitran ideahaku tuotti yli 200 resurssiviisasta ideaa

Julkaistu

Kesällä Jyväskylässä käynnistyvät resurssiviisaat kokeilut – ja uudenlaista yrittäjyyttä ja työllistämisen mallia kehittävän  The Pop-up Companyn liiketoimintapilotti.

Sitran resurssiviisaiden kokeiluideoiden haku tuotti yhteensä 210 ideaa, joiden tarkoitus on säästää luonnonvaroja, mahdollistaa kestäviä elämäntapoja ja lisätä hyvinvointia Jyväskylässä. Ideahaku oli osa Sitran ja Jyväskylän kaupungin yhteistyössä toteuttamaa Kohti resurssiviisautta -hanketta.

”Ideoiden tulva on ollut valtava, mikä on yllättänyt meidät todella myönteisesti. Ideoiden suuri määrä kertoo ihmisten aktiivisuudesta ja halusta kehittää kaupunkia ja kiinnostuksesta ajankohtaisiin luonnonvarakysymyksiin. Vaikka resurssiviisaus on uusi, ja ehkä vaikeakin termi, ihmiset ovat ymmärtäneet asian ytimen hyvin ja monet ovat halunneet osallistua hankkeen toteuttamiseen omalta osaltaan”, sanoo kokeiluista vastaava Sitran asiantuntija Hanna-Leena Ottelin.

Ideahakuun jätetyt ideat ratkovat luonnonvarojen säästön ja päästöjen vähentämisen haasteita monelta kantilta. Ideat liittyvät monipuolisesti esimerkiksi energiansäästöön, ympäristöystävälliseen liikkumiseen, hävikkiruuan ja lähiruuan käyttöön, tavaroiden kierrätykseen, tyhjien tilojen hyödyntämiseen ja niin edelleen. Ideahaussa Jyväskylään ehdotettiin perustettavaksi muun muassa lähikalatoria, tavaroiden korjausverkostoa, kaupunkiviljelmiä talojen katoille ja polkupyörätaksipalvelua.

”Haun kriteerit eli resurssiviisaus, luonnonvarojen säästö, alueellinen uutuusarvo, vaikuttavuus ja toteutettavuus täyttyivät suuressa osassa ideoita.  Hyviä ideoita tuli niin paljon, että niistä tulee olemaan vaikea valita”, Ottelin sanoo.

Sitra ja Jyväskylän kaupunki valitsevat 17. kesäkuuta mennessä ideoista 15 kappaletta, joiden toimivuutta kokeillaan Jyväskylän alueella tämän vuoden kuluessa.

Kokeilujen rinnalla Jyväskylässä käynnistyy resurssiviisaan liiketoiminnan kehitys yhdessä uudenlaista yrittäjyysmallia lanseeraavan The Pop-up Companyn kanssa. The Pop-up Company tarjoaa uudenlaisen itsensä työllistämisen mallin, jossa esimerkiksi nuori voi ryhtyä yrittäjäksi ilman byrokratiaa, yrittäjäksi ryhtymisen taloudellista riskiä ja yrityksen perustamiseen liittyviä kustannuksia. 

Katso resurssiviisaat ideat täältä.

Lisätietoa:

Timo Rusanen
p. 014 2661 573
timo.rusanen@jkl.fi

Hanna-Leena Ottelin
p. 050 3769 499
hanna-leena.ottelin@sitra.fi

Johanna Kirkinen
p. 040 1867 107
johanna.kirkinen@sitra.fi

Mistä on kyse?