Sitra haastoi viime keväänä järjestöt ja yhdistykset kehittämään uusia innovatiivisia ratkaisuja, jotka tekevät kestävästä arjesta helppoa ja houkuttelevaa suomalaisille. Kymmenen parasta ideaa, jotka innostavat mahdollisimman monia ja tuovat jonkin uuden ja raikkaan näkökulman hiilijalanjäljen pienentämiseen, pääsi mukaan viime syksynä käynnistyneeseen kehitysohjelmaan.
Maapalloliigan pääpalkinnon voitti Eettisen kaupan puolesta ry:n Lempivaatteeni-kampanja, joka kannustaa suomalaisia käyttämään vaatteitaan pidempään ja kantamaan lempivaatteitaan ylpeinä sen sijaan, että ostaisimme aina vain uusia.
Tekstiiliteollisuus on maailman toiseksi saastuttavin teollisuudenala öljyteollisuuden jälkeen. Suomessa heitetään pois arviolta yli 70 miljoonaa kiloa tekstiilijätettä vuosittain, eli 13 kiloa jokaista suomalaista kohden. Lempivaatteeni-kampanja herättää suomalaisia ymmärtämään vaateteollisuuden ympäristövaikutuksia sekä vaatimaan vaihtoehtoja kertakäyttömuodille.
”Tuomariston mukaan Lempivaatteeni-kampanja tuo ilmastokeskusteluun uuden positiivisen tavan innostaa yksilöitä konkreettisiin ja merkittäviin hiilijalanjälkeä pienentäviin tekoihin. Onnistunut kampanja voi murtaa vallitsevia normeja ja ympäristön kannalta haitallisia kulutustottumuksia. Idea on helposti toistettavissa ja sillä on kansainvälistäkin potentiaalia”, kertoo Maapalloliigan vetäjä, Sitran asiantuntija Sari Laine.
Maapalloliigan tuomaristoon kuuluivat Finlaysonin luova johtaja ja omistaja Jukka Kurttila, joukkorahoituspalvelu Joukon Voiman toimitusjohtaja Jukka Kajan, Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston professori Lassi Linnanen, Suomen Punaisen Ristin pääsihteeri Kristiina Kumpula sekä Vihreän Langan päätoimittaja Riikka Suominen.
”Järjestöjen ja yhdistysten kautta on mahdollista innostaa iso joukko ihmisiä tekemään kestäviä valintoja. Lähes 70 prosenttia Suomen ilmastopäästöistä syntyy kuluttajien arjessa: siitä, miten asumme, liikumme, syömme ja mitä ostamme. Tavallisilla arjen valinnoilla voimme myös pienentää päästöjä huomattavasti. Järjestöjen rooli yhteiskunnallisten muutosten aikaansaamisessa on keskeinen, ja tämän muutosvoiman halusimme liikkeelle Maapalloliigassa”, sanoo Laine.
Kehitysohjelman voittajajoukkue saa 20 000 euroa ideansa jatkokehittämiseen. Tämän lisäksi kehitysohjelman aikana parhaan kokeilun tehnyt sekä eniten oppinut järjestöjoukkue saa kukin 5 000 euroa.
Parhaana kokeiluna palkittiin Soinin 4H-yhdistyksen MuoviSampo, joka innostaa kuluttajia pakkausmuovin kierrätykseen pullopanttijärjestelmästä innoituksensa saaneella ratkaisulla. Soinin kunnassa toteutetussa kokeilussa kuluttajat saivat keräyspisteisiin palauttamastaan muovijätteestä vastineeksi paikallisvaluuttaa, joka kävi maksuvälineenä yhteistyökumppaneiden palveluihin.
Eniten oppineena tiiminä palkittiin Nuoren Voiman Liitto, jonka LitAdvisor-kampanja kannustaa suomalaisia vaihtamaan yhden lomalentomatkan elämykselliseen lukumatkaan kirjan parissa. Lentomatkailu on yksi suurimpia yksilön hiilijalanjälkeen vaikuttavia kertapäästöjä, joka voi tehdä tyhjäksi kaikki muut pienemmät vuoden aikana kertyneet vihreät teot. Vähentämällä lentämistä voi siis tehdä merkittävän ympäristöteon.
Maapalloliigassa mukana olleet ratkaisut kannustavat suomalaisia monenlaisiin kestävän arjen tekoihin: äänestämään ilmastoystävällisiä päättäjiä, kuluttamaan kohtuullisesti, elämysmatkailemaan lentämisen sijaan ja liikkumaan lähialueilla. Mukana oli erilaisia kampanjaideoita, toimintamalleja ja mobiilisovelluksia.
”Oli hieno nähdä, miten joukkueet kehittivät ratkaisujaan Maapalloliigan aikana, kokeilivat rohkeasti ja oppivat uutta. Järjestöjen ratkaisuilla voi olla iso rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä ja kestävämmän arjen rakentamisessa”, sanoo Sitran asiantuntija Riina Pulkkinen.
Lisätietoja kehitysohjelmasta ja kaikista finalisteista Maapalloliigan verkkosivuilla.
Suosittelemme
Tästä eteenpäin.