uutiset
Arvioitu lukuaika 3 min

Tulevaisuuden uudistajien kansainvälinen neuvonantajaryhmä esittelyssä

Tulevaisuuden uudistajat -projektia on sparrannut Tulevaisuustaajuus-menetelmän kehittämisessä kova kansainvälinen asiantuntijaryhmä. Tässä he ovat!

Kirjoittaja

Jenna Lähdemäki-Pekkinen

Asiantuntija (pitkällä vapaalla), Ennakointi ja koulutus

Julkaistu

Tulevaisuuden uudistajat -projektin tavoitteena on popularisoida tulevaisuusajattelua ja muutoksentekemistä. Yhteiskunnalliset haasteet ovat suuria ja tarvitsemme enemmän ihmisiä ja organisaatioita, jotka kokevat olevansa muutoksentekijöitä ja joilla on toimijuutta olla mukana ratkaisemassa näitä haasteita.

Tammikuussa 2021 julkaisimme Tulevaisuustaajuus-työpajamenetelmän, joka on avoin menetelmä, joka yhdistää tulevaisuusajattelun muutoksentekemisen taitoihin. Kevään aikana koulutamme myös Tulevaisuustaajuuden vetäjiä neljässä suomenkielisessä ja yhdessä englanninkielisessä koulutuksessa. Tulevaisuustaajuuden voi ottaa myös itsenäisesti käyttöön ilman vetäjäkoulutusta.   

Tulevaisuustaajuus-työpajamenetelmä on kehitetty aikuisille, varsinkin asiantuntija- ja kehittämistehtävissä toimiville, mutta se sopii myös muunlaisissa rooleissa työskenteleville tai ylipäätään ihmisille, joita tulevaisuus kiinnostaa. Vetäjäkoulutus sopii näin ollen erityisen hyvin tulevaisuusajattelusta ja muutoksentekemisestä kiinnostuneille kehittäjätyypeille järjestöissä, julkisissa organisaatioissa, koulutusinstituutioissa sekä yksityisellä sektorilla. 

Samankaltaisen teemojen parissa tehdään mielenkiintoista työtä myös kansainvälisesti ja olemme halunneet oppia parhailta. Kutsuimmekin neljä kiinnostavaa asiantuntijaa Tulevaisuuden uudistajien kansainvälisiksi neuvonantajiksi. Ryhmä on tavannut virtuaalisesti vuoden 2020 aikana.  

Laurie Smith, Iso-Britannia 

Laurie työskentelee johtavana tutkijana Nestan exploirations -tiimissä. Nesta on Iso-Britanniassa sijaitseva innovaatiosäätiö. Laurien työhön kuuluu muun muassa uusien teemojen kartoittaminen ja menetelmien kehittäminen Nestan työhön. Viime aikoina Laurie on ollut kiireinen osallistavaan tulevaisuuteen liittyvän projektin kanssa. ”Kun maailma kamppailee kasvavan monimutkaisuuden ja epävarmuuden kanssa, uskomme että vaihtoehtoisia ja kestäviä tulevaisuuksia tulisi kuvitella systemaattisesti ja tämä pitäisi tehdä isomman ihmisjoukon kanssa inklusiivisemmin ja demokraattisemmin”, Laurie ja hänen kollegansa Katy Peach kirjoittavat. He ovat myös kirjoittaneet oppaan Our futures: by the people, for the people. How mass involvement in shaping the future can solve complex problems. 

Pupul Bisht, Intia 

Pupul on poikkitieteellinen ennakoinnin ammattilainen ja Joseph Jarowski Next Generation Foresight Practicioners -palkinnon voittaja vuodelta 2018Hän pohjaa työnsä ihmiskeskeiseen tietoon ja havaintoihin  ja käyttää työssään tulevaisuusajattelun lisäksi, systeemimuotoilua ja osallistavia tutkimusmenetelmiä.  

Vuonna 2018 hän perusti Decolonizing Futures -aloitteen. Se on globaali projekti, jonka tavoitteena on osallistaa marginalisoituja yhteisöjä kuvittelemaan heidän kannaltaan toivottavia tulevaisuuksia. Näiden on tarkoitus inspiroida ja antaa tietoa inklusiivisemmalle päätöksenteolle. Decolonizing Futures -aloitteessa Pupul käyttää kehittämäänsä Kavaad ennakointimenetelmää. Menetelmä on saanut vaikutteita Intian Rajasthanin alueen tarinankerronnan perinteestä. Kavaad on yksi ensimmäisistä ja ainoista ennakoinnin menetelmistä, joka on ei-länsimaista perää.

Krizna Gomez, Filippiinit / Hollanti 

Krizna toimi aikaisemmin ohjelmajohtajana ja pääfasilitaattorina JustLabsissa ja on hiljattain aloittanut yrittäjänä. Hän aloitti uransa ihmisoikeusjuristina ja on tehnyt kiinnostavaa työtä yhdistäen ennakointia humanitaariselle- ja järjestökentälle. Krizna on niin ikään voittanut Joseph Jarowski Next Generation Foresight Practicioners palkinnon (humanitaarinen erikoispalkinto)Voittoon hänet siivitti Change School -projekti, joka on suunniteltu tulevaisuuden Greta Thunbergeille 

Keri Facer, Ruotsi/ Iso-Britannia

Keri toimii Uppsalan yliopistossa ilmastonmuutosjohtajuuden vierailevana professorina (Zennström Chair in Climate Change Leadership). Hän on myös professori Bristolin yliopistossa. Kerin työ liittyy koulutukseen, oppimiseen, tulevaisuusajatteluun ja ilmastonmuutokseen. Hän on kirjoittanut muun muassa kirjat Learning Futures: Education, Technology and Social ChangejaValuing Interdisciplinary Collaborative Research: Beyond Impact.Viime aikoina hän on työskennellyt ruotsalaisen ympäristöviestintään liittyvän projektin parissa.

Mistä on kyse?