uutiset
Arvioitu lukuaika 5 min

Uusi peli julkaistu: Hyvät kortit kannustavat kuvittelemaan parempia tulevaisuuksia 

Hyvät kortit -korttipeli tarjoaa ainekset erilaisten tulevaisuuksien kuvittelemiseen hauskanpitoa unohtamatta.  

Kirjoittajat

Lilli Poussa

Asiantuntija, Ennakointi ja koulutus

Terhi Ylikoski

Asiantuntija, Ennakointi ja koulutus

Julkaistu

Hyvät kortit -peli on tarkoitettu kaikille, joita kiinnostaa kehittää kykyään kuvitella erilaisia tulevaisuuksia ja sitä kautta harjaantua tulevaisuusajattelijana. Peli ei vaadi mitään ennakko-osaamista, tiettyä koulutustasoa tai asiantuntemusta. 

”Pelin kehitys lähti liikkeelle kysymyksestä, miten tehdä tulevaisuusajattelusta helpommin lähestyttävää kenelle tahansa? Tavoitteena on madaltaa kynnystä innostua tulevaisuusajattelusta ja sitä kautta edistää sitä, yhä useampi ihminen pohtisi tulevaisuutta ja olisi mukana tulevaisuuskeskusteluissa”, kertovat pelin kehittäjät Terhi Ylikoski ja Liisa Poussa Sitrasta.  

Kynnyksen madaltaminen tulevaisuusajattelun pariin on tärkeää, koska edessämme on valtava systeeminen muutos kestävämpään yhteiskuntaan. Se edellyttää meiltä yhä enemmän kykyä haastaa ja avartaa käsityksiämme siitä, mitä tulevaisuus voi olla. Lisäksi tarvitsemme toimintaan lietsovaa toivoa ja toiveikkuutta. 

Hyvästä tulevaisuudesta unelmoiminen ei ole helppoa tässä ajassa kenellekkään, ei etenkään nuorille. Unicefin viime vuonna toteuttaman kyselyn mukaan yli 70 prosenttia Suomen nuorista uskoo, että he ja tulevat sukupolvet joutuvat kärsimään ilmastonmuutoksen vuoksi. Myös koronapandemia on lisännyt huolta tulevaisuudesta. Siksi Hyvät kortit on lähetetty elokuun puolivälissä kaikkiin suomenkielisiin lukioihin, ammatillisiin oppilaitoksiin, ammattikorkeakouluihin sekä ammattikorkeakoulujen kirjastoihin.

Peli tarjoaa materiaalin kuvittelulle 

Pelin idea on yksinkertainen: osallistujat saavat käteensä ”hyvät kortit”, joista heidän tulee kehittää paremman huomisen visio. Nimensä mukaisesti kortit ohjaavat ajattelemaan hyviä tulevaisuuksia, eikä se ole aina helppoa. 

”Pelaaminen luo tulevaisuuksien kuvittelulle turvallisen ympäristön, jossa on lupa treenata kuvittelulihaksia ja visioida vähän yllättävämpiäkin tulevaisuuksia. Dystopioiden sijaan peli ohjaa ajatuksia toivottaviin tulevaisuuksiin ”, sanoo Ylikoski. 

Korttipakassa on erilaisia kortteja. Teemakortti tarjoilee aiheen, jota käsitellä visiossa, tilannekortti ankkuroi vision johonkin tilanteeseen tai paikkaan. Ajallinen etäisyys, eli aikakortti rohkaisee miettimään, mitä jos asiat olisivatkin ihan toisin kuin nyt. Nämä ainekset ovat pelissä aina kaikille pelaajille samat. Niiden lisäksi pelaajat nostavat pakasta sokkona näkökulmakortin, joka ohjaa pelaajia miettimään tulevaisuuksia empaattisesti, jonkun toisen saappaista. Mietitäänkö parempaa tulevaisuutta esimerkiksi vanhuksen, poliittisen päättäjän vai paperittoman näkökulmasta? Näin keskusteluun syntyy samoista aineksista erilaisia visioita ja peli auttaa hahmottamaan erilaisten tulevaisuuskuvien välisiä jännitteitä. Tulevaisuus kun ei näytä samalta kaikkien näkökulmasta. 

”Korttipeli on helppo eli kuka tahansa voi käyttää kortteja, toiveikkuutta korostava, leikkisä ja virikkeellinen – kortit eivät anna valmiita vastauksia vaan virittävät keskusteluun tulevaisuuksista.”, Liisa Poussa kertoo.  

Missä ja milloin kannattaa jakaa Hyvät kortit? 

Peliä lähdettiin alun perin kehittämään aikuisille, mutta pelin kehitysvaiheen testiryhmien perusteella peli toimii hyvin esimerkiksi yläkouluikäisillekin. Pelikorttien sanasto, joka osittain ammentaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteista, ei ehkä ihan sellaisenaan toimi pienemmille lapsille, mutta peliä voi tietysti soveltaa myös nuoremmille ikäryhmille. 

Testivaiheessa peliä altistettiin mahdollisimman moninaisille kohderyhmille; sitä pelasivat muun muassa lukio- ja ammattiopiskelijat, kuntapäättäjät, järjestökehittäjät, viestintätoimistojen asiantuntijat ja ennakoinnin ammattilaiset. Testaajien palautteissa toistuivat tietyt kokemukset; pelaaminen oli kivaa ja avartavaa, se herätti ajatuksia ja keskustelua ja viritti tulevaisuuksien kuvitteluun. Toisaalta moni myös huomasi, miten vaikeaa toivottavien tulevaisuuksien kuvittelu aluksi oli. Yhden pelaajan sanoin: ”Pelin edetessä visioita alkoi syntyä nopeammin, joten jo lyhyen pelin aikana huomasimme, että toiveikkuuslihas tosiaan harjaantuu käytön myötä!” 

Pelin mukana tulee ohjeet siihen, miten peliä voi pelata. Nämä ohjeet ovat kuitenkin vain lähtökohta – jo testaamisvaiheessa kävi nopeasti ilmi, että monet pelaajat lähtivät rohkeasti luomaan uusia tapoja hyödyntää kortteja.  

Lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa peliin tartuttiin testausvaiheessa avoimin mielin, ja kortit toimivat pohjana erilaisille tulevaisuuskeskusteluille ja muun muassa kestävään kehitykseen liittyville uutisotsikoille. Kortteja voikin hyödyntää monipuolisesti opetuksessa ja oppilaanohjauksessa. Lukioissa peli voi toimia konkreettisena työkaluna laaja-alaisen osaamisen tai kestävän tulevaisuuden edistämiseksi lukioiden opetussuunnitelman mukaisesti. Parhaimmillaan kortit saavat nuoret heittäytymään – peliä testanneet ammatillisen koulutuksen yritystoiminnan kurssilaiset olisivat halunneet käyttää koko loppukurssin tulevaisuusvisioiden äärellä. 

Hyvät kortit ei ole suoraan työkalu organisaation kehittämiseen tai vision kiteyttämiseen. Pelikortteja voi kuitenkin hyödyntää ajattelun virittämiseen ja vetreyttämiseen tällaistenkin prosessien yhteydessä. Esimerkiksi strategiatyöpajan tai vaikka työpaikan virkistyspäivän alussa korttien avulla voidaan irrottautua nykyhetken rajoitteista ja viritellä pitkän koronaetäilyn jälkeen yhteistä ideointia ja luovuutta.

Kevyimmillään kortteja voi hyödyntää esimerkiksi työpajan tutustumiskierroksella; jokainen poimii korteista haluamansa teeman ja tilanteen, ja kertoo esittäytymisen yhteydessä oman tulevaisuusvisionsa. Toisaalta peliin ja sen kutkuttaviin tulevaisuusvisioihin voi upota vaikka kokonaiseksi illaksi kollegoiden kanssa.  

Mahdollisuuksia on monia. Peli kannattaakin testivaiheen palautteiden mukaan napata mukaan esimerkiksi: 

  • työpaikan kehittämispäivässä 
  • kahvitauolla 
  • ystävysten peli-illassa 
  • kotona perheenjäsenten kanssa 
  • kollegoiden mökkiviikonlopussa 
  • yhdistysaktiivien tapaamisessa 
  • ammattikoulussa kestävän kehityksen oppitunnilla 
  • yläasteella oppilaanohjauksessa 

Kiinnostuitko? Tilaa täältä itsellesi Hyvät kortit. Toivomme myös, että lähetät meille palautetta kokeiltuasi kortteja, niin tiedämme paremmin, miten kortit toimivat erilaisissa tilanteissa. Voit lähettää palautetta tästä: Hyvät kortit -palautekysely (Webropol).

Mistä on kyse?